لوازم خانگی

بلوتوث در گذر زمان؛ فناوری کهنی که همچنان پرطرفدار است


در طول سال‌ها، بلوتوث در جایگزینی استانداردها و پورت‌های عجیب تلفن همراه اول موفق بوده است. با این حال، سال ها قبل از تبدیل USB به استاندارد، فناوری بی سیم می خواست همه ابزارها را به هم متصل کند. این فناوری بلوتوث نام دارد که با وجود سابقه چندین ساله خود توانسته اهمیت خود را حفظ کند.

از مادون قرمز تا بلوتوث

فناوری بلوتوث توسط متخصصان اریکسون در دهه 1990 ساخته شد.در نام این فناوری از نام یکی از پادشاهان دانمارک در قرن دهم میلادی استفاده شده است که دانمارک و نروژ را متحد کرده است. لوگو بلوتوث ترکیبی از حروف اول یک نام سلطنتی و یک نام مستعار است. این نام (در واقع توسط مهندسان اینتل پیشنهاد شده است) نشان دهنده تمایل اریکسون برای تبدیل آن به استاندارد برای طیف گسترده ای از دستگاه ها، تلویزیون ها، تلفن ها و سایر لوازم جانبی است.

بلوتوث

در روزهای استفاده از کابل (سریال یا USB)، کاربران می توانستند از مادون قرمز به عنوان یک گزینه بی سیم برای همگام سازی داده ها بین رایانه ها و ابزارهای PDA استفاده کنند. با این حال، برای این فناوری، باید این دو گجت را در معرض دید قرار می دادید تا بتوانید داده ها را تبادل کنید.

اما بلوتوث چنین مشکلی نداشت. البته حداکثر این فناوری 10 متر است و با حداکثر سرعت 721 کیلوبایت در ثانیه، مزیتی بالاتر از مادون قرمز ندارد. به هر حال اریکسون در سال 2000 اولین گوشی با قابلیت بلوتوث را عرضه کرد. البته T36 هرگز وارد بازار نشد و به همین دلیل لقب اولین گوشی بلوتوثی موجود در بازار محصول دیگری را به خود اختصاص داد.

اریکسون T39

اریکسون T39

در سال 2001 اریکسون T39 برای کاربران با فناوری بلوتوث معرفی شد. در همان سال IBM ThinkPad A30 را با این فناوری عرضه کرد و اکنون کاربران می توانند داده های تلفن همراه را بین تلفن و لپ تاپ خود همگام کنند.

اولین دستگاه بلوتوث

اولین گجت بلوتوث هدستی بود که در سال 1999 معرفی شد و در نمایشگاه COMDEX برنده جایزه شد. در سال 2001، اولین گجت بلوتوث مخصوص خودرو عرضه شد. در همان سال، این کشور قانونی را تصویب کرد که مکالمه با تلفن همراه در حین رانندگی را ممنوع می کرد و به عنوان مثال، در انگلستان، قانونی در سال 2003 تصویب شد که جریمه هایی بین 30000 تا 1000 را در نظر گرفت. اما گجت بلوتوث قادر بود بدون نگرانی در مورد پرداخت جریمه، در خودرو تماس های تلفنی برقرار کند.

اولین هدست بلوتوث اریکسون

اولین هدست بلوتوث اریکسون

در سال 2002، سوکت اولین گیرنده GPS را معرفی کرد که می‌توانست اطلاعات مکان را به رایانه شخصی جیبی منتقل کند. البته این گجت با قیمت 450 دلار به بازار آمد که تقریباً با قیمت یک کامپیوتر جیبی برابری می کند. اولین ماوس‌ها، صفحه‌کلیدها و چاپگرهای مبتنی بر بلوتوث در اوایل دهه 2000 معرفی شدند. در آن زمان، رایانه‌هایی که از بلوتوث استفاده می‌کردند مجبور بودند از دانگل‌هایی استفاده کنند که به پورت USB متصل می‌شدند.

پیشرفتهای بعدی

نسل دوم بلوتوث در سال 2005 معرفی شد که سرعت انتقال اطلاعات را به 2.1 مگابیت در ثانیه افزایش داد که همچنان پایین ترین سرعت برای انتقال فایل های سنگین است. نسل جدید این فناوری سطح پوشش را تا 30 متر افزایش داده است.

بلوتوث

اما بهبود واقعی در عملکرد بلوتوث با معرفی نسل سوم در سال 2009 حاصل شد که به لطف این نسل جدید، کاربران می توانند از سرعت 24 مگابایت بر ثانیه برخوردار شوند. اما با ظهور امکاناتی مانند انتقال اطلاعات وای فای و سرعت اینترنت، تقاضا برای سرعت بلوتوث کاهش یافته است.

راه را ادامه دهید

در سال 2010 شاهد معرفی بلوتوث 4 بودیم که مصرف انرژی این فناوری را به میزان قابل توجهی کاهش داد. البته این فناوری در ابتدا با نام Wibree توسط نوکیا توسعه داده شد اما بعدها به عنوان نسل جدید بلوتوث در دسترس کاربران و شرکت ها قرار گرفت. نسل چهارم بلوتوث سرعت کمتری داشت و به حداکثر سرعت 1 مگابایت در ثانیه می رسید، اما دستگاه های بلوتوث به دلیل مصرف کمتر انرژی، عمر باتری را افزایش دادند.

بلوتوث

یکی دیگر از مزایای بلوتوث نسل چهارم افزایش پوشش تا حدود 100 متر و کاهش تاخیر در دریافت و ارسال اطلاعات است. علاوه بر این، به لطف این استاندارد جدید، دو گجت را می توان با هدفون و سایر دستگاه های بلوتوث مانند تلفن همراه و لپ تاپ متصل کرد.

در سال 2016، نسل پنجم بلوتوث وارد بازار شد. در نسل جدید حداکثر ارتفاع پوشش به 240 متر می رسید و در محیط داخلی کاربر از 40 متر بهره می برد. از نظر سرعت داده، اگر دو گجت از هم دور باشند، حداکثر سرعت به 2 مگابایت در ثانیه می رسد.

بلوتوث

بلوتوث از همان روزهای اولیه در بسیاری از گجت های خانگی استفاده می شد، اما امروزه استفاده از آن در حال افزایش است. در چند سال اخیر، کاهش مصرف برق بلوتوث، منطقه تحت پوشش وسیع تر و امکان اتصال همزمان دو گجت به یک منبع، باعث افزایش محبوبیت این فناوری شده است.

رشد سریع و آینده بلوتوث

در سال 2003، هر هفته حدود 1 میلیون گجت بلوتوث در بازار وجود داشت. سال بعد این تعداد به 3 میلیون رسید و در سال 2005 شاهد عرضه 5 میلیون دستگاه بلوتوث در هفته بودیم. در سال 2006 حدود یک میلیارد گجت بلوتوث در بازار وجود داشت و هر هفته حدود 10 میلیون گجت مبتنی بر این فناوری در قفسه های فروش قرار می گیرد.

در حال حاضر هیچ نشانه‌ای از فناوری نسل ششم وجود ندارد، اما یک فناوری بی‌سیم جدید به نام UWB یا باند فوق‌عرض در حال جلب توجه است. برخلاف نسل جدید بلوتوث، این فناوری امکان انتقال سریع داده ها را فراهم می کند و همچنین از قابلیت نظارت و شناسایی دقیق مکان گجت های متصل استفاده می کند. حداقل تا دفعه بعد، این دو فناوری می توانند به صورت مسالمت آمیز همزیستی کنند، اما در آینده نزدیک از آنها عقب نخواهند بود.

منبع: GSM Arena

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا