لوازم خانگی

چگونه استرس مالی را مدیریت کنیم؟


تا کنون این جمله را بارها شنیده‌ایم: «با پول نمی‌توان شادی را خرید.» از برخی جهات، این جمله کاملا درست است. با پول نمی‌توان روابط اجتماعی، تفاهم یا عشق را خرید اما می‌توان ملک خرید! این واقعیتی است که نمی‌توان از آن چشم‌ پوشی کرد. نگرانی درباره‌ی پول و داشتن استرس مالی، کاملا طبیعی است. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که پول یک منبع اصلی است. از نیازهای اولیه مانند غذا، مسکن و مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا برق، اینترنت، حمل و نقل و… همگی وابسته به پول هستند.

اما اگر دچار استرس مالی هستید، لازم است بدانید که تنها نیستید زیرا حتی در سراسر دنیا، نگرانی مالی برای درصد بسیار بالایی از افراد وجود دارد. اما این استرس می‌تواند بر نحوه‌ی تصمیم گیری‌های مالی آینده و حتی سلامت جسمانی ما تأثیر بگذارد. پس چه کاری می‌توانیم در رابطه با آن انجام دهیم؟

از آن‌جایی که پول تقریبا به همه چیز در زندگی روزمره‌ی ما گره خورده است، ما نمی‌توانیم فقط یک رویکرد منحصر‌به‌فرد و عمل گرایانه نسبت به آن داشته باشیم. به غیر از تمرین منظم تمرکز یا انتخاب یک زندگی مینیمالیستی، چه کارهای دیگری می‌توانیم برای کنترل و کاهش استرس مالی خود انجام دهیم؟ در ادامه‌ی این مطلب از ای بی سی مگ همراه ما باشید راه‌ حل‌هایی در رابطه با به تعادل رساندن این نگرانی‌ها و استرس‌ها به شما خواهیم گفت.

بررسی دارایی‌ها

فهرستی از دارایی‌های خود تهیه کنید

فهرستی از موجودی مالی خود تهیه کنید. بدهی‌ها، میزان پس انداز، درآمد و دارایی خود را روی کاغذ یادداشت کنید. دارایی‌های ثابت مانند موبایل، اتومبیل، لپ‌تاپ و حتی جواهرات خود را فراموش نکنید.

تهیه‌ی این فهرست و آگاهی شما از مستندات مالی‌تان مهم است زیرا به شما کمک می‌کند که متوجه شوید وضعیت مالی شما چگونه است و دقیقا کجا ایستاده‌اید.

مخارج خود را بررسی کنید

در مرحله‌ی بعد، لازم است هزینه‌های اخیر خود را ارزیابی کنید. سه ماه معمولا زمان خوبی برای بررسی هزینه‌های پیش‌بینی شده و غیرمنتظره است. به‌طور کلی، بهتر است همیشه ریز مخارج خود را داشته باشید و آن‌ها را یادداشت کنید. از هر پلتفرمی که  با آن راحت هستید، استفاده کنید. این یادداشت کردن می‌تواند خیلی ساده داخل یک برگه باشد یا می‌توانید از اپلیکیشن‌های هوشمند مختلفی که مخصوص مدیریت هزینه‌ها ساخته شده‌اند، استفاده کنید.

در طول این مسیر، مهم است که همواره به خود یادآوری کنید که در حال ایجاد فرصتی برای تغییر هستید. قضاوت و انتقاد از خود ممکن است در طول این فرآیند به‌وجود آید و هیچ اشکالی ندارد. سعی کنید به خود یادآوری کنید که این وضعیت فقط شرایط فعلی شماست و شما در حال ایجاد فرصتی برای تغییر هستید. به جای اینکه از گذشته‌ی خود به‌دلیل بی‌مسئولیتی انتقاد کنید، بهتر است تغییرات را بر اساس آنچه اکنون می‌دانید، ایجاد کنید.

نگاه کردن به خرج‌هایی که داشته‌اید ممکن است شما را دچار اضطراب و ناراحتی کند اما مهم است که به‌صورت دقیق خرج‌های خود را ببینید و بررسی کنید. برخی هزینه‌ها جزو هزینه‌های واجب به‌شمار می‌روند مانند وام‌ها و قسط‌هایی که دارید اما برخی هزینه‌های دیگر ممکن است جزو هزینه‌های غیر ضروری شما به‌شمار بروند. همه‌ی هزینه‌ها در یک ردیف قرار نمی‌گیرند. به‌مرور زمان، با حذف هزینه‌های غیر ضروری، قدم‌های بزرگی به سمت جلو و بهبود شرایط مالی خود خواهید برداشت.

بررسی مخارج

برخی از سوالاتی که می‌توانید هنگام بررسی هزینه‌هایتان از خود بپرسید، عبارتند از:

  • چه مشکلاتی را با پولم حل می‌کنم؟
  • آیا هزینه‌های من ارزش‌ها و اهداف شخصی من را پشتیبانی می‌کند؟
  • آیا خریدهایی وجود دارند که از انجام آن‌ها هیجان زده شوم؟

روی آنچه که می‌توانید کنترل کنید، تمرکز کنید

بعد از اینکه عادات خرج کردن خود را شناسایی کردید، روی آنچه که می‌توانید راحت‌تر کنترل کنید، تمرکز کنید. با سریع‌ترین اقدامات شروع کنید، زیرا اقدامات فوری در شرایط طاقت فرسا، دلگرم‌کننده هستند.

امروز کدام قدم را می‌توانید بردارید که هزینه‌هایتان را در ماه آینده قابل مدیریت‌تر کند؟ شاید هر ماه بتوانید بیشتر به پس‌اندازتان اضافه کنید، اشتراک‌های غیر ضروری را لغو کنید یا به جای خرید لوازمی مانند برخی از محصولات تمیز کننده، از محصولات خانگی و دست‌ساز استفاده کنید.

برای پیدا کردن منابع دریافتی مختلف تلاش کنید. سعی کنید به فرصت‌های مختلفی که می‌تواند برای شما درآمدزا باشد فکر کنید. توانایی‌های خود را در نظر داشته باشید و درباره‌ی روش‌های کسب درآمد جست‌وجو کنید. شاید نیاز باشد علم خود را در زمینه‌ای که در حال حاضر در آن مشغول فعالیت هستید، افزایش دهید. بنابراین نیاز است تا زمانی را به بررسی در این باره اختصاص دهید.

برای آینده برنامه‌ریزی کنید

با تعیین اهداف کوچک‌تر که می‌توانید در یکی دو سال آینده به آن‌ها برسید، می‌توانید ذهنیتی متمرکز و رو به جلو داشته باشید (بعدا می‌توانید اهداف بزرگتری ایجاد کنید اما ابتدا روی اهداف قابل دسترس تمرکز کنید). اهداف شما می‌توانند شامل شکل دادن یک حساب پس‌انداز، ساخت یک صندوق ذخیره‌ی مالی و… باشد. حتی زمانی که منابع مالی شما محدود هستند، کنار گذاشتن خودکار مبلغ حتی بسیار کمی هم می‌تواند کمک‌کننده باشد و برای شما اطمینان خاطر را به‌همراه داشته باشد.

هنگام بررسی بودجه‌ی خود، به‌صورت ماهانه اهداف و ارزش‌های شخصی خود بررسی کنید. آیا راه درستی را در پیش گرفته‌اید؟ اگر نه، می‌توانید راه خود را اصلاح کنید.

فراموش نکنید که هوشمندانه برخورد کردن با پول خود، فقط به این معنا نیست که هرگز هیچ پولی را خرج نکنید. در عوض، باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که اساسی‌ترین نیازهای شما در راستای تأمین رفاه زندگی‌تان برطرف شوند.

اما در این راه مهم است که همواره به خود یادآوری کنید که از هزینه‌های غیر ضروری و غیر مهم خودداری کنید. همیشه وقتی قصد خرید چیزی را دارید، در ابتدا در ذهن خود مجسم کنید که آیا در طی 30 روز آینده، باز هم به این وسیله احتیاج دارید و جزو لوازم ضروری و مورد نیاز شما به‌حساب می‌رود؟ اگر پاسخ شما مثبت است پس آن را خریداری کنید و اگر پاسخ شما منفی است، همان پولی را می‌خواستید صرف خرید آن وسیله کنید، به حساب پس‌انداز خود واریز کنید. به این ترتیب، قدم بزرگی برای افزایش پس‌انداز خود و جلوگیری از خرج‌های بیهوده برداشته‌اید.

کمک بخواهید

مشاوره مالی

به یاد داشته باشید که هیچ مشکلی ندارد اگر برای کمک گرفتن درخواست کنید، مخصوصا وقتی صحبت از پس‌انداز و سرمایه گذاری می‌شود! برخی از بانک‌ها و اتحادیه‌های اعتباری، مشاوره‌ی مالی ارائه می‌دهند و شما می‌توانید به‌دنبال یک مشاور مالی برای کمک باشید یا از فردی که می‌دانید در زمینه‌های مالی بسیار توانمند عمل می‌کند، مشاوره و کمک بگیرید. قطعا کمک گرفتن از فردی که در این زمینه متخصص است یا بسیار خوب و حرفه‌ای عمل کرده است، به شما کمک بزرگی خواهد کرد.

همچنین می‌توانید در این مسیر از حمایت عاطفی استفاده کنید. شاید این حمایت عاطفی، یک درمانگر، والدین، همسر یا دوست باشد. اشکالی ندارد که با آن‌ها درباره‌ی موضوعی که در حال حاضر با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید، گفت‌وگو کنید. به احتمال زیاد، آن‌ها هم قبلا در شرایط شما بوده‌اند، یا در حال حاضر هستند.

کلام آخر

مهم‌ترین مسئله‌ای که باید درک کنید این است که دارایی کاملا شخصی است. اینکه بتوانیم از خودمان حمایت کنیم به این معنی است که مقایسه را کنار بگذاریم و به جای آن، بر آنچه که داریم و چگونگی احساساتمان نسبت به آن تمرکز کنیم. داشتن بیشتر یا کمتر از مقدار مشخصی پول، نشان‌‌دهنده‌ی ارزش شما نیست و بدهی‌ها و شرایط مالی‌تان شخصیت شما را تعریف نمی‌کند.

در هر شرایط مالی که قرار دارید، نفس عمیقی بکشید. سپس اولین قدم را بردارید، حتی اگر به سادگی باز کردن یک صفحه‌ی خالی برای شروع یادداشت باشد.

منبع: thegoodtrade

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا