هنر و سینما

فتحعلی اویسی، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون ایران، درگذشت


فتحعلی اویسی ، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون ایران ، صبح روز سه شنبه 4 اکتبر 1400 در 76 سالگی بر اثر سکته مغزی درگذشت.

اویسی ، فارغ التحصیل رشته مدیریت و بازیگری در ایالات متحده در اوایل دهه 1350 ، فعالیت جدی سینمایی خود را در سال 1978 با فیلم علیرضا “ممنوع” داوودنژاد آغاز کرد.

اولین سالهای پس از انقلاب برای اویسی سپری شد و در چندین فیلم مانند “سردار جنگل” و “سربداران” در نقشهای نسبتاً گوشه ای ظاهر شد ، اما در اواسط سال 1981 نقش ایفا کرد. او جلوی دوربین بزرگ شد و با چندین فیلمبردار مشهور ایرانیان با هم کار می کردند.

در “ناخدا خورشید” به رهبری ناصر تقوایی ، سمت سرهنگ تبعیدی را بر عهده داشت.

فیلم کاپیتان سان

بخشی از آثار فتحعلی اویسی ، که از دید پنهان است ، کار مستقیم او است. البته اویسی یکی از محبوب ترین کارگردانان سینمای ایران نیست ، اما از سال 1975 درگیر تحقیقات علمی بوده است و در دهه های 1360 و 1370 چهار فیلم نیز منتشر کرده است.

این بازیگر در دهه 1970 به کار سینمایی با تلویزیون ادامه داد ، در فیلم “عزیزان” با علی حاتمی همکاری کرد و در “مومیایی 3” نقش سرهنگ سپهر را بازی کرد. اویسی در دهه آینده از سینما چیزی کم نداشت ، اما مشهورترین و محبوب ترین نقش های او در آن سال از تلویزیون پخش شد.

از سریال گرفته تا طنز ناگفته

سریال بدون شرح

فتحعلی اویسی در مجموعه های متعددی مانند “تنهاترین سردار” و “استان عشق” با مهدی فخیم زاده همکاری داشته است. مرضیه برومند در قسمت محبوب دهه هفتاد ، “غرور تهران 11” ظاهر شد و یکی از بازیگران سریال “بعد از باران” و قسمت دوم کتاب طنز “کاکتوس” بود.

اما شهرت و ثروت اویسی به شکل دیگری برمی گردد که این بازیکن ایجاد کرده است ، یک کار اغلب جدی در سریال ناشناخته به کارگردانی مهدی مظلومی. اویسی در نقش کیومرث کاووسی درخشید ، مهارت های کمیک خود را در سطح بالایی به نمایش گذاشت و در اوایل سال 2001 با زبان و زبان خود ستاره تلویزیونی شد.

سال بعد ، نوبت “باغ اعتقاد” بود که اویسی را برای 90 قسمت دیگر نقش سریال کمدی جلوی دوربین ببرد. او همچنین آخرین آهنگ مینو گاردن را خواند و حتی متوجه صدای زیبای او شد. دو سال پس از شروع این روند ، همان موفقیت ها در یک سریال کمدی به کارگردانی مظلومی تکرار شد. “بیایید کمربند را ببندیم” اویسی را مسئول آقای ملکی ، مالک خطوط هوایی ملکی ، به همراه امیر جعفری و لاله صبوری کرد تا اویسی بقیه سال را سپری کند.

سریال “زیرزمین” که در ماه رمضان 2006 در تلویزیون ایران پخش شد ، یکی از موفق ترین کارهای اویسی در این رسانه بود ، اما در آن زمان تقریباً او یکی از آخرین سریال ها بود و پس از آن تبدیل شد به طور فزاینده ای در حال کاهش است و ما چیز زیادی در مورد او نشنیدیم.

اویسی با مجموعه ای متنوع و گسترده نشان داده است که او یک هنرمند واقعی است و چیزهای زیادی می داند. بازیگری که توانست نقش بدشانسی خود را در فیلمی تلخ و جدی ایفا کند و از سوی دیگر ، ستاره یک کتاب طنز تلویزیونی شد تا آزادی مثال زدنی نقش آفرینی خود را به نوعی نشان دهد.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا