هنر و سینما

دانلود فیلم های ایرانی جدید پرطرفدار

این روزها فیلم اجتماعی ایرانی رونق زیادی دارند و اکثر آثار ایرانی درباره همین موضوع هستند. در این مقاله قصد داریم سری به آثار ایرانی از گذشته تاکنون بزنیم و لیست بهترین فیلم سینمایی ایرانی اجتماعی را در اختیار شما قرار دهیم.

فیلم ژانر اجتماعی ایرانی یکی از موضوعات مورد علاقه کارگردانان و تهیه کنندگان سینمای کشورمان است. این موضوع از پیش از انقلاب مورد توجه قرار می گرفت و اکنون هم یکی از ژانرهای پرطرفدار محسوب می شود. کشور ما این روزها به دلایل مختلف خواستار تولید فیلم های سینمایی طنز ایرانی و شاد است. اما وقتی فیلم های اجتماعی ایرانی روی پرده سینما قرار می گیرند، فروش خوبی را تجربه خواهند کرد. این موضوع نشان می دهد مخاطبان ایرانی از ساخت فیلمی در خصوص مشکلات و معضلات موجود در کشورشان رضایت دارند. در ادامه این مقاله پلازا شما را با فیلم هایی که لقب بهترین فیلم اجتماعی ایران را کسب کرده اند، آشنا می کند.

فهرست مطالب

ژانر اجتماعی چیست؟

فیلم ژانر اجتماعی ایرانی یکی از گونه های سینمایی است که مثال آن در سینمای کشورمان به وفور یافت می شود. این گونه از فیلم ها در مورد مشکلات و معضلات جامعه ایرانی ساخته خواهند شد و در آن شخصیت اصلی داستان جدای از مشکلات خانوادگی، تاثیراتی از جامعه بیرونی دریافت می کند. درواقع فیلم های اجتماعی ایران همان فیلم های درام و ملودرامی هستند که بحران های موجود در جامعه را نشان می دهند. در حال حاضر فیلم های زیادی با ژانر اجتماعی در کشور ما تولید می شوند. اما سوال اصلی این است که با ساخت بهترین فیلم اجتماعی ایران در طول این سال ها توانسته ایم بخشی از مشکلات جامعه را برطرف کنیم یا خیر؟

معرفی بهترین فیلم های اجتماعی ایرانی

از پیش از انقلاب تا کنون فیلم های زیادی با ژانر اجتماعی ساخته شده اند. برخی از این فیلم ها صرفا به معضلات اجتماعی پرداخته اند. و برخی دیگر در دل یک داستان درام یا عاشقانه بحران های موجود در جامعه را به تصویر کشیده اند. در ادامه مروری بر بهترین فیلم های اجتماعی ایران به ترتیب سال ساخت آن ها خواهیم داشت.

1. فیلم «دایره مینا» ؛ بهترین فیلم اجتماعی ایران

  • سال ساخت: 1353
  • امتیاز IMDb: نمره 7.4
  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • بازیگران: عزت الله انتظامی، سعید کنگرانی، علی نصیریان، بهمن فرسی و…

فیلم سینمایی «دایره مینا» در لیست بهترین فیلم سینمایی اجتماعی ایرانی جای دارد. این فیلم باعث شد تا سازمان انتقال خون در کشورمان تاسیس شود. داستان فیلم سینمایی دایره مینا در مورد جوانی است که پدرش بیمار شده و برای معالجه به تهران می آیند. در اطراف بیمارستان با فردی آشنا می شوند که به آن ها در قبال انجام کاری وعده پول زیاد می دهد. آن فرد دلال خون است و به روش های مختلف از افراد خون می گیرد.

فیلم سینمایی دایره مینا با نشان دادن فقر و تنگدستی جامعه و تلاش افراد برای کسب پول به عنوان فیلم ژانر اجتماعی ایران شناخته می شود. همین مسئله باعث شد تا فیلم دایره مینا به مدت چند سال توقیف باشد. اما از مزایای ساخت آن روی کار آمدن سازمان انتقال خون بود.

2. فیلم ایرانی ژانر اجتماعی «بودن یا نبودن»

  • سال ساخت: 1377
  • امتیاز IMDb: نمره 7
  • کارگردان: کیانوش عیاری
  • بازیگران: عسل بدیعی، فرهاد شریفی، چکامه چمن ماه، حسین ایل بیگی و…

فیلم «بودن یا نبودن» یکی از فیلم های درام اجتماعی ایرانی به شمار می آید. کیانوش عیاری کارگردان کاربلد سینما و تلویزیون کشورمان این فیلم سینمایی را با توجه به عدم اهمیت به اهدای عضو در آن سال ها ساخت. داستان فیلم سینمایی بودن یا نبودن در خصوص دختر مسیحی به نام آنیک است که باید پیوند قلب انجام بدهد. شبی که او به بیمارستان می رود، پسری به نام امیر به دلیل دعوا دچار مرگ مغزی شده است. خانواده امیر از مرگ مغزی چیزی نمی دانند و مرگ او را قبول نمی کنند.

داستان این فیلم سینمایی ایرانی ژانر اجتماعی به اهمیت اهدای عضو پرداخته است. پس از انتشار این فیلم در آن سال تاثیرات مثبت فراوانی در بین خانواده های ایرانی ایجاد شد. بدین ترتیب بودن یا نبودن را باید در لیست بهترین فیلم اجتماعی ایران قرار داد.

3. فیلم «دو زن» ؛ فیلم ژانر اجتماعی ایران

  • سال ساخت: 1377
  • امتیاز IMDb: نمره 6.7
  • کارگردان: تهمینه میلانی
  • بازیگران: محمدرضا فروتن، نیکی کریمی، آتیلا پسیانی، مریلا زارعی و…

فیلم سینمایی «دو زن» یکی از بهترین فیلمهای اجتمای سینمای ایران است که مشکلات و معضلات زنان را در دهه 70 مطرح می کند. از این رو می توان آن را در لیست بهترین فیلم های اجتماعی ایران قرار داد. فیلم دو زن به خوبی توانسته برخی از مفاهیم عمیق و مورد نظر کارگردان را به مخاطب بشناساند.

داستان فیلم سینمایی دو زن زندگی فرشته و رویا دو دوست قدیمی را بازگو می کند. فرشته با تماسی به دوستش رویا خبر می دهد که همسرش احمد در بیمارستان بستری است. احمد توسط فردی به نام حسن که در گذشته به فرشته علاقه مند بود مورد اصابت چاقو قرار می گیرد. رویا سریعا خود را به بیمارستان می رساند اما دیگر دیر شده و احمد از دنیا رفته است. حال فرشته باید زندگی جدید را در کنار دو فرزند خود شروع کند.

4. فیلم «عروس آتش»

  • سال ساخت: 1378
  • امتیاز IMDb: نمره 7.1
  • کارگردان: خسرو سینایی
  • بازیگران: حمید فرخ نژاد، مهدی احمدی، سعید پورصمیمی، غزل صارمی و…

«عروس آتش» یکی از بهترین فیلم های اجتماعی ایران است که به انتقاد رسم و رسومات همراه با تعصبات شدید می پردازد. این فیلم موضوع خودسوزی را به تصویر کشیده و بدون هیچ جانب داری شخصی انسانیت را نشان می دهد. داستان فیلم سینمایی عروس آتش در مورد دختری عرب به نام احلام است که پزشکی می خواند و در اهواز زندگی می کند. او با توجه به قوانین عشیره اش باید با پسرعموی خود ازدواج کند. اما احلام عاشق استادش شده است.

فیلم عروس آتش سنت های عشیره ای را در جنوب کشورمان به تصویر می کشد. همچنین ازدواج اجباری و خودسوزی را که در آن زمان بسیار انجام می شد، نشان داده است.

5. فیلم «زندان زنان» ؛ از بهترین فیلم های اجتماعی ایران

  • سال ساخت: 1379
  • امتیاز IMDb: نمره 6.5
  • کارگردان: منیژه حکمت
  • بازیگران: رویا تیموریان، پگاه آهنگرانی، رویا نونهالی، گلاب آدینه و…

اگر به دنبال دانلود بهترین فیلم های اجتماعی ایرانی هستید، پیشنهاد ما به شما فیلم سینمایی «زندان زنان» است. این فیلم در تاریخ سینمای کشورمان کم نظیر است. زندان زنان به خوبی و بسیار صریح بزهکاری، مشکلات و معضلات زنان در زندان را بررسی می کند. این فیلم ژانر اجتماعی ایران را باید به عنوان اولی اثر سینمایی دانست که وارد زندان زنان شد و به همچین موضوعی پرداخت.

داستان فیلم زندان زنان وضعیت زندان سال 1362 زنان را بازگو می کند. در آن سال زندانیان دست به شورش می زنند. طاهره یوسفی رئیسی که به تازگی انتخاب شده با مقررات سخت تلاش می کند تا وضعیت را سامان بدهد. او تا حدی موفق می شود اما برخی از زندانیان زیر بار حرفش نمی روند.

6. فیلم «زیر پوست شهر»

  • سال ساخت: 1379
  • امتیاز IMDb: نمره 7.3
  • کارگردان: رخشان بنی اعتماد
  • بازیگران: محمدرضا فروتن، باران کوثری، گلاب آدینه، علی اوسیوند و…

فیلم سینمای «زیر پوست شهر» یکی دیگر بهترین فیلم های اجتماعی ایران است که به مشکلات زنان در جامعه می پردازد. این فیلم به خوبی جایگاه زنان در اجتماع را مورد نقدر قرار داده و بسیار شجاعانه ساخته شده است. داستان این فیلم زندگی زنی به نام طوبی را به همراه خانواده اش روایت می کند که در فقر دست و پا می زنند. طوبی که سواد ندارد اکنون توسط پسر کوچک ترش در تلاش است تا خواندن و نوشتن بیاموزد. در این بین مشکلات پسر بزرگ تر طوبی و دختر باردارش قصه بهترین فیلم اجتماعی ایران، زیر پوست شهر را پیش می برد.

7. فیلم «من ترانه پانزده سال دارم» ؛ دانلود بهترین فیلم های اجتماعی ایران

  • سال ساخت: 1380
  • امتیاز IMDb: نمره 7.2
  • کارگردان: رسول صدرعاملی
  • بازیگران: مهتاب نصیرپور، ترانه علیدوستی،نگار جواهریان، حسین محجوب و…

فیلم سینمایی «من ترانه پانزده سال دارم» را بدون شک باید در لیست بهترین فیلم اجتماعی ایران قرار داد. این فیلم یکی از بهترین آثار رسول صدرعاملی است که موضوع گرفتن شناسنامه برای فرزندان بدون پدر را مطرح می کند. داستان این فیلم سینمایی زندگی دختر جوانی به نام ترانه را بازگو می کند. او مادرش را در کودکی از دست داده و پدرش زندانی است. ترانه با پسر پولداری آشنا می شود و پیشنهاد ازدواج او را قبول میکند. پسر پولدار پس از مدت کوتاهی ترانه را رها کرده و از کشور خارج می شود. در این بین ترانه متوجه می شود باردار است اما به دلیل نبودن اسمش در شناسنامه پسر (عقد موقت) نمی تواند اثبات کند پدر فرزندش کیست.

من ترانه پانزده سال دارم یک فیلم ژانر اجتماعی موفق است که در جشنواره فیلم فجر آن سال جوایز زیادی برد. ترانه علیدوستی بازیگر نقش اصلی این فیلم توانست سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول زن را دریافت کند. همچنین سیمرغ بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه از آن این فیلم شد.

8. فیلم سینمایی ایرانی اجتماعی عاشقانه «شهر زیبا»

  • سال ساخت: 1382
  • امتیاز IMDb: نمره 7.7
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: فرهاد قائمیان، فرامرز قریبیان، ترانه علیدوستی، آهو خردمند و…

فیلم «شهر زیبا» یک فیلم سینمایی ایرانی اجتماعی عاشقانه محسوب می شود. موضوع این فیلم در مورد یک کانون اصلاح و تربیت نوجوانان است. اکبر در نوجوانی دختری را به قتل رسانده و دوسالی می شود که در این مرکز زندگی می کند. او اکنون 18 ساله شده و به روزهای اعدام نزدیک می شود. دوست اکبر که به تازگی آزاد شده در تلاش است تا رضایت خانواده مقتول را بگیرد. در این بین او عاشق خواهر اکبر می شود.

اصغر فرهادی پس از ساخت فیلم «رقص در غبار» دومین اثر سینمایی خود را با موضوع قتل و زندانی شدن نوجوانان ساخت. او در این فیلم به خوبی مشکلات و معضلات نوجوانان در مرکز اصلاح و تربیت به تصویر کشیده است. به همین دلیل شهر زیبا را می توان یکی از بهترین فیلم های اجتماعی ایران با درون مایه عاشقانه دانست.

9. فیلم «درباره الی»

  • سال ساخت: 1387
  • امتیاز IMDb: نمره 7.9
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مانی حقیقی، مریلا زارعی، پیمان معادی، احمد مهران فر، رعنا آزادی ور ، صابر ابر

یکی از آثار لیست فیلم های ایرانی خانوادگی اجتماعی این لیست فیلم درباره الی است که باعث شد موج جدیدی در سینمای ایران رقم بخورد. فیلم کلکسیونی از بازیگران قوی زمان خود و موضوعی خاص داشت. همین اتفاق باعث شد که درباره الی در جشنواره بین المللی فیلم برلین قرص نقره ای را برای اصغر فرهادی به ارمغان بیاورد. همچنین این کارگردان برای ساخت درباره الی برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد.

داستان این فیلم اجتماعی ایرانی چند خانواده را نشان می دهد که برای گذران تعطیلات به شمال کشور رفته اند. آنها دوستی مشترک به نام احمد دارند که می خواهند برای او همسری بیابند. به همین دلیل دختری به نام الی را به سفر دعوت می کنند اما روزی الی در ساحل ناپدید می شود و شادی بزرگ آنها به غم تبدیل می شود. الی داستان تغییرات، منافع و قضاوت ها است.

10. فیلم «خانه پدری» ؛ بهترین فیلم اجتماعی ایران

  • سال ساخت: 1389
  • امتیاز IMDb: نمره 6.7
  • کارگردان: کیانوش عیاری
  • بازیگران: شهاب حسینی، مهدی هاشمی، ناصر هاشمی، نازنین فراهانی و…

کیانوش عیاری کارگردان مطرح کشورمان بار دیگر به سراغ یک فیلم ژانر اجتماعی ایرانی رفت. «خانه پدری» یکی از بهترین فیلم های اجتماعی ایران است که مشکلات زندگی زنان را در بازه زمانی 1308 تا 1379 بررسی می کند. این فیلم جنجالی در سال 1389 ساخته شد اما به دلیل داشتن صحنه خشونت آمیز و موضوع فرزندکشی به مدت 9 سال توقیف بود. اکران آن در سال 1398 انجام شد اما باز هم چندین نوبت جلوی پخش آن را گرفتند. اکنون که ماجرای فرزندکشی در کشور ما به وضوح دیده می شود، عده زیادی توقیف این فیلم را در طول این همه سال ناعادلانه می دانند.

داستان فیلم سینمایی خانه پدری زندگی دختری به نام ملوک را روایت می کند. او در یک خانه قدیمی همراه با یک خانواده سنتی در حال زندگی است. پدرش متوجه موضوع ناموسی شده و تصمیم به قتل دخترش می گیرد. او این کار را بر عهده محتشم برادر کوچک تر می گذارد.

11. فیلم اجتماعی خانوادگی ایرانی «من مادر هستم»

  • سال ساخت: 1389
  • امتیاز IMDb: نمره 6.6
  • کارگردان: فریدون جیرانی
  • بازیگران: حبیب رضایی، هنگامه قاضیانی، فرهاد اصلانی، باران کوثری و…

فریدون جیرانی یکی دیگر از کارگردانان مطرح کشورمان است که به سراغ ساخت فیلمی اجتماعی با موضوع تجاوز رفته است. فیلم «من مادر هستم» در سال 1391 اکران شد و در همان سال توانست لقب پرفروش ترین فیلم غیرکمدی را از آن خود کند. موضوع حساس تجاوز توسط آشنایان که متاسفانه در جامعه امروزی آمار بالایی دارد، این فیلم را در لیست بهترین فیلم اجتماعی ایران قرار داده است.

داستان این فیلم ایرانی با موضوع مشکلات اجتماعی، زندگی دختری به نام آوا را بازگو می کند که در یک خانواده مرفه زندگی کرده است. پدر و مادر او به دلیل اختلافات شدید در حال جدایی هستند. اما با بروز اتفاقی برای آوا (تجاوز توسط دوست نزدیک خانوادگی) سرنوشت آن ها تغییر خواهد کرد.

12. فیلم  برتر سینمای اجتماعی ایران «جدایی نادر از سیمین»

  • سال ساخت: 1389
  • امتیاز IMDb: نمره 8.3
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: لیلا حاتمی، پیمان معادی، شهاب حسینی، ساره بیات و…

فیلم سینمایی ایرانی اجتماعی جدایی نادر از سیمین یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین فیلم های اجتماعی است که در ایران ساخته شد. این اثر برنده اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان، گلدن گلوب بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان، جایزه هیئت داوران و جایزه خرس طلایی از جشنواره فیلم برلین و چندین جایزه بین المللی دیگر شد. منتقدان متاکریتیک به این فیلم امتیاز 95% دادند و فیلم در شمار 250 فیلم برتر IMDb قرار گرفت.

داستان این فیلم درباره سیمین و نادر یک زوج است که با دخترشان ترمه قصد مهاجرت به خارج از کشور را دارند. سیمین تمام مقدمات را فراهم کرده اما نادر به خاطر پدر مریضش که آلزایمر دارد، نمی تواند از کشور خارج شود. سیمین طلاق می گیرد و حضانت ترمه به نادر می رسد. او پرستاری برای پدرش استخدام می کند و روزی به خانه می آید و پدر را در وضعیت بدی می بیند. نادر خشمگین از بی مسئولیتی پرستار، دعوای شدیدی با پرستار می گیرد که عواقب بدی برای او خواهد داشت.

13. فیلم «گشت ارشاد» ؛ یک فیلم کمدی اجتماعی ایرانی

  • سال ساخت: 1390
  • امتیاز IMDb: نمره 5.6
  • کارگردان: سعید سهیلی
  • بازیگران: پولاد کیمیایی، حمید فرخ نژاد، ساعد سهیلی، نیوشا ضیغمی، جمشید هاشم پور و…

اگر در ژانر اجتماعی به دنبال یک فیلم کمدی هستید، فیلم سینمایی «گشت ارشاد» بهترین انتخاب است. شاید باورتان نشود که ژانر اجتماعی را بتوان با کمدی تلفیق کرد. اما سعید سهیلی در گشت ارشاد توانست یک فیلم کمدی اجتماعی ایرانی موفق بسازد. این فیلم به موضوع آزادی های مدنی که نیمه دوم دهه 80 کشورمان کمی کمرنگ شده بود، پرداخته است. به همین منظور منتقدین گشت ارشاد را در دسته فیلم های سیاسی اجتماعی ایرانی قرار می دهند. این موضوع باعث شد در ابتدا جلوی اکران گشت ارشاد گرفته شود. اما پس از مدتی مشکل برطرف شد تا جایی که گشت ارشاد 2 و 3 هم در دستور ساخت قرار گرفت. فیلم گشت ارشاد 3، پرفروش ترین فیلم اجتماعی ایرانی محسوب می شود.

موضوع فیلم سینمایی گشت ارشاد زندگی عباس، حسن و عطا را در جنوب تهران روایت می کند. این سه جوان برای امرار معاش کارهای مختلفی انجام می دهند. اما به طور ناگهانی تصمیم می گیرند با بازی نقش مامور گشت ارشاد از جوانان رشوه دریافت کنند. در این بین صحنه هایی از جوانمردی این سه جوان را مشاهده می کنید. آن ها در برابر ظلمی که نسبت به دختر همسایه می شود کوتاه نمی آیند و خود را به دردسر می اندازند.

14. فیلم ایرانی با موضوع اجتماعی «زندگی خصوصی»

  • سال ساخت: 1390
  • امتیاز IMDb: نمره 5.6
  • کارگردان: محمدحسین فرحبخش
  • بازیگران: هانیه توسلی، فرهاد اصلانی، سعید نیک پور، لعیا زنگنه و…

فیلم «زندگی خصوصی» یکی از بهترین فیلم های اجتماعی ایرانی است. موضوع این فیلم به فساد اخلاقی افراد عالی رتبه کشوری و سوءاستفاده از زندگی آن ها می پردازد. به همین دلیل شاید تعجب کنید چرا آن را در لیست بهترین فیلم اجتماعی ایران قرار دادیم. این فیلم در زمان اکران خود سر و صدای زیادی به پا کرد و بسیار جنجالی بود. تنها 6 روز از اکران این فیلم می گذشت که جلوی پخش آن در سینماها گرفته شد. دلیل این امر چیزی نبود جزء واکنش های تند انصار حزب الله.

داستان فیلم زندگی خصوصی زندگی ابراهیم را روایت می کند. او در دستگاه دولتی مقامی عالی رتبه دارد و از نظر اعتقادی فردی متعصب به شمار می آید. اما به طور اتفاقی از آن مقام اخراج شده و اکنون در روزنامه خود مقالات انتقادی می نویسد. پس از مدت کوتاهی دست از اعتقادات تند خود برداشته و پس از آشنایی با زنی به نام پریسا زندگی اش دستخوش تغییرات زیادی می شود.

15. فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی زنند» ؛ برترین فیلم اجتماعی ایرانی

  • سال ساخت: 1392
  • امتیاز IMDb: نمره 7
  • کارگردان: پوران درخشنده
  • بازیگران: طناز طباطبایی، شهاب حسینی، بابک حمیدیان، مریلا زارعی و…

پوران درخشنده یکی از کارگردانان مطرح کشورمان است که اغلب فیلم ژانر اجتماعی ایرانی می سازد. فیلم هایی که در آن به موضوعاتی همچون طلاق، معلولیت، تجاوز و یا اعتیاد پرداخته شده است. در بین همه آثار او فیلم «هیس! دخترها فریاد نمی زنند» را باید در لیست بهترین فیلم اجتماعی ایرانی قرار داد. در چند سال گذشته به دفعات شاهد این اتفاق و دیگر کودک آزاری ها برای دختران سرزمینمان بودیم. اکثر آن ها با ترس و بیان نکردن این اتفاق که به دلیل فرهنگ حاکم بر جامعه کشورمان و قضاوت های پس از آن رخ می دهد، به دستگیری مجرمین کمک نمی کنند. اما فیلم سینمایی هیس! دخترها فریاد نمی زنند به خوبی توانسته این اعتماد از دست رفته را به خانواده قربانیان برگرداند.

داستان فیلم هیس! دخترها فریاد نمی زنند در مورد زندگی شیرین است. او در هشت سالگی مورد آزاد و اذیت جنسی قرار گرفت و نتوانست آن را با کسی در میان بگذارد. حال که دختر جوانی شده و قصد دارد ازدواج کند، به طور ناگهانی متوجه آزار و اذیت دخترکی می شود. او تلاش می کند به دخترک کمک کند و ماجرای اصلی فیلم از اینجا شروع می شود…

جالب است بدانید پوران درخشنده در حال حاضر قصد ساخت فیلم «هیس! پسرها فریاد نمی زنند» را دارد. او چندین سال در تلاش بود تا بتواند این فیلم را به مرحله تولید برساند. اما هربار به نوعی جلوی آن گرفته می شد. شنیده ها حاکی از آنند که سرانجام به زودی فیلمبرداری این فیلم سینمایی شروع خواهد شد.

16. فیلم «لانتوری»

  • سال ساخت: 1394
  • امتیاز IMDb: نمره 6.5
  • کارگردان: رضا درمیشیان
  • بازیگران: نوید محمدزاده، باران کوثری، مریم پالیزان، مهدی کوشکی و…

اسیدپاشی یکی از معضلات بزرگ و مهم جامعه ما به شمار می آید. این پدیده از سال های دور اتفاق می افتاد اما در چند سال گذشته شدت بیشتری پیدا کرده است. فیلم لانتوری به کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی رضا درمیشیان بر اساس پرونده های واقعی این حادثه ساخته شده است.

فیلم سینمایی لانتوری قصه زندگی پسری به نام پاشا را روایت می کند که در یک گروه خلافکارانه رئیس است. پاشا به دختر روزنامه نگاری علاقه مند می شود که در زمینه مسائل اجتماعی همچون رضایت خانواده های مقتول فعالیت می کند. پاشا برای مریم مزاحمت های مختلفی ایجاد می کند تا اینکه در تصمیمی ناگهانی به دلیل خشم و عصبانیت زیاد او را مورد حمله اسیدپاشی قرار می دهد.

لانتوری به خوبی عشق بیمارگونه و خشم و عصبانیت را به تصویر کشیده است. این فیلم جامه رنج کشیده و آسیب دیده جوانانی را نشان می دهد که از روزگار طلبکارند و بی عدالتی های فراوانی را تحمل کرده اند. فیلم لانتوری در جشنواره های خارجی زیادی اکران شد و توانست چندین جایزه معتبر به دست بیاورد. به همین منظور می توان لانتوری را در لیست بهترین فیلم اجتماعی ایران قرار داد.

17. فیلم «ابد و یک روز» ؛ یک فیلم سینمایی اجتماعی ایرانی جدید

  • سال ساخت: 1394
  • امتیاز IMDb: نمره 8.3
  • کارگردان: سعید روستایی
  • بازیگران: نوید محمدزاده، پیمان معادی، پریناز ایزدیار، شبنم مقدمی و…

فیلم سینمایی «ابد و یک روز »را بدون شک باید در لیست فیلم های اجتماعی ایرانی قرار داد. این فیلم با ژانر درام اجتماعی به اعتیاد در خانواده های فقیر و فرودست جامعه می پردازد. ابد و یک روز مشکل اعتیاد را در بستر خانواده مطرح می کند و مشکلات افرادی را که گرفتار فقر و بیکاری هستند، به تصویر می کشد. به همین دلیل منتقدین فیلم سینمایی ابد و یک روز را یک فیلم خانوادگی اجتماعی ایرانی می دانند.

فیلم سینمایی ابد و یک روز به تهیه کنندگی سعید ملکان در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شرکت کرد. این فیلم توانست برنده 9 سیمرغ بلورین از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در این جشنواره بشود.

18.  فیلم «شماره 17 سهیلا»

  • سال ساخت: 1395
  • امتیاز IMDb: نمره 5.8
  • کارگردان: محمود غفاری
  • بازیگران: زهرا داوودنژاد، بابک حمیدیان، مهرداد صدیقیان

شماره 17 سهیلا یک فیلم اجتماعی ایرانی تاحدودی متفاوت و اولین تجربه کارگردانی محمود غفاری بود که توانست توجه ها را به خود جلب کند. سهیلا داستانی عجیب و در عین حال آشنایی دارد. این اثر جایزه بهترین فیلم از سیزدهمین دوره جشنواره فیلم ژنو سوییس و جایزه بهترین فیلم از جشنواره فیلم های ایرانی کلن آلمان را کسب کرد و در کنار آن از بازی روان زهرا داوودنژاد در نقش اول زن بسیار تقدیر شد.

داستان فیلم درباره سهیلا دختری میانسال است که به دلیل مشکل ژنتیکی و سن بالاتر از عرف جامعه ای که دارد، اگر زودتر اقدام به ازدواج نکند، از نعمت مادر شدن محروم خواهد ماند. به همین دلیل او خود دست به کار می شود و در پی همسری مناسب برای خود می گردد. داستان برای فرهنگ ایرانی کمی غریبه است و مورد قضاوت قرار می گیرد اما شماره 17 سهیلا به خوبی دغدغه های زنی جوان و مجرد و فشارهای جامعه بر او را نشان می دهد.

19. فیلم «دارکوب»

  • سال ساخت: 1396
  • امتیاز IMDb: نمره 5.7
  • کارگردان: بهروز شعیبی
  • بازیگران: امین حیایی، سارا بهرامی، مهناز افشار، هادی حجازی فر و…

فیلم سینمایی «دارکوب» یک فیلم ملودارم عاشقانه است. اما به دلیل طرح موضوعی اجتماعی در لیست بهترین فیلم اجتماعی ایران قرار می گیرد. این فیلم زندگی افراد بی خانمان را در شهر تهران به تصویر می کشد. و تلاش می کند تا بدون قضاوت در بستر یک نگاه انسانی با همدلی به رفع مشکلات آن ها بپردازد. در کنار موضوع اصلی، فروش نوزادان و اعتیاد در بین زنان مطرح می شود که متاسفانه در جامعه امروز ما نقش پررنگی دارد. به همین دلیل دارکوب را می توان یک فیلم سینمایی اجتماعی ایرانی جدید دانست. این فیلم در جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت 10 سیمرغ بلورین شد که سرانجام توانست در دو بخش برنده شود.

دارکوب قصه زن معتادی را روایت می کند که همسرش از او جدا شده و ازدواج جدیدی انجام داده است. زن معتاد به همسر سابق خود گفته بود که فرزندشان مرده است. اما پس از مدتی مشخص می شود این قضیه دروغی بیش نبود. حال زن معتاد (با بازی سارا بهرامی) به دنبال فرزند خود است. و در این بین برای همسر سابقش مزاحمت هایی ایجاد می کند.

20. فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» ؛ بهترین فیلم اجتماعی ایرانی

  • سال ساخت: 1396
  • امتیاز IMDb: نمره 7.7
  • کارگردان: هومن سیدی
  • بازیگران: فرهاد اصلانی، نوید محمدزاده، فرید سجادی حسینی، نازنین بیاتی و…

در لیست نام فیلم اجتماعی ایرانی جدید باید به فیلم شگفت انگیز «مغزهای کوچک زنگ زده» اشاره کرد. داستان این فیلم به نویسندگی هومن سیدی در دل یک خانواده به شدت فقیر اتفاق می افتد که به خوبی شاهد فضایی تلخ و اجتماعی خواهید بود. دبورا بانک منتقد آمریکایی این فیلم را مهیج ترین فیلم ژانر اجتماعی معرفی کرد. بنابراین باید فیلم هومن سیدی را یکی از بهترین فیلم های اجتماعی ایران دانست.

مغزهای کوچک زنگ زده یک فیلم ژانر اجتماعی ایران است که داستان آن حول محور یک خانواده در منطقه ای نزدیک زندان قزل الحصار می چرخد. این خانواده به دلیل فقیر شدید و اعتیاد هر کدام به سویی رفته اند. همه این مسائل باعث بروز جرم ها و جنایات مخوفی در این فیلم سینمایی خواهد شد.

21. فیلم «جان دار»

  • سال ساخت: 1397
  • امتیاز IMDb: نمره 6.3
  • کارگردان: حسین امیری دوماری/پدرام پورامیری
  • بازیگران: حامد بهداد، فاطمه معتمدآریا، باران کوثری، جواد عزتی و…

فیلم سینمایی «جان دار» یکی از قشنگ ترین فیلم های اجتماعی ایرانی به شمار می آید. داستان فیلم قصه ای خانوادگی را مطرح می کند اما با پرداختن به موضوع قتل بُعد اجتماعی اش را به تصویر می کشد. جان دار داستان زندگی دختری به نام اسما است که در شب ازدواج او قتلی رخ می دهد.

این فیلم به خوبی مشکلات و معضلات خانواده قاتل و مقتول را مورد بررسی قرار داده است. به همین دلیل باید نام آن را در لیست بهترین فیلم اجتماعی ایران گنجاند.

22. فیلم «متری شیش و نیم» ؛ فیلم ژانر اجتماعی ایرانی

  • سال ساخت: 1397
  • امتیاز IMDb: نمره 8
  • کارگردان: سعید روستایی
  • بازیگران: پیمان معادی، پریناز ایزدیار، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی و…

سید روستایی پس از ابد و یک روز بار دیگر به سراغ موضوع مواد مخدر رفت. او در فیلم ژانر اجتماعی ایرانی «متری شیش و نیم» زندگی ناصر خاکزاد، فروشنده بزرگ شیشه و مواد مخدر را به تصویر کشیده است. اعتیاد و مواد مخدر یکی از پرطرفدارترین موضوعات اجتماعی برای ساخت فیلم سینمایی به شمار می آیند. تاکنون فیلم های زیادی در این مورد ساخته شده اما هر فیلمی نمی تواند موفق ظاهر شود. متری شیش و نیم یکی از بهترین فیلم های اجتماعی ایران است که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر جوایز زیادی به دست آورد.

23. فیلم اجتماعی ایرانی «خورشید»

  • سال ساخت: 1398
  • امتیاز IMDb: نمره 7.2
  • کارگردان: مجید مجیدی
  • بازیگران: علی نصیریان، طناز طباطبایی، جواد عزتی و…

فیلم سینمایی «خورشید» یکی از جدیدترین فیلم های اجتماعی ایرانی است که به اکران نوروزی 1400 رسید. مجید مجیدی یکی از دغدغه مندترین کارگردانان ایرانی این بار به سراغ ساخت فیلمی در خصوص کودکان کار رفت. موضوعی که شرافت و انسانیت با توجه به فقر در آن حرف اول را می زند.

داستان فیلم ژانر اجتماعی ایرانی خورشید زندگی علی پسر نوجوانی را روایت می کند. او با مردی آشنا شده و اکنون به دنبال یک زیرخاکی باارزش است.

این فیلم سینمایی اجتماعی جدید ایرانی در جشنواره های خارجی زیادی شرکت کرد و به عنوان نماینده ایران در اسکار 2021 حضور داشت. این عنوان توانست در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر کشورمان برنده سیمرغ بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه شود.

24. فیلم اجتماعی ایرانی «شنای پروانه»

  • سال ساخت: 1398
  • امتیاز IMDb: نمره 7.6
  • کارگردان: محمد کارت
  • بازیگران: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، علی شادمان، مه لقا باقری و…

فیلم سینمایی ایرانی جدید پرطرفدار شنای پروانه از آثار سال های اخیر است که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. این اثر در جشنواره فیلم فجر نامزد 14 جایزه شد و توانست 6 جایزه را از آن خود کند. امیر آقایی در این فیلم جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و طناز طباطبایی جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد.

این اثر داستان چالش برانگیز و تلخی دارد. به طوری که پس از پایان فیلم حس تلخی آن رهایتان نخواهد کرد. داستان درباره زنی به نام پروانه است که فیلم شنای او در استخر پخش شده و همسرش هاشم در پی اوست. او به سراغ برادر شوهرش حجت می رود تا جلوی هاشم را بگیرد اما سرانجام کشته می شود. حال حجت در پی کسی است که این فیلم را پخش کرده.

25. فیلم «طلا خون»

  • سال ساخت: 1399 (اکران: 1401 و 1402)
  • کارگردان: ابراهیم شیبانی
  • بازیگران: شهاب حسینی، حسام منظور، ترنم کرمانیان، بهار قاسمی

طلاخون از بهترین فیلم های اجتماعی ایرانی است که ابتدا قرار بود با نام خورشید همچنان می درخشد منتشر شود. این فیلم در سال 1399 ساخته شد اما اکران عمومی آن در سینماها در سال 1401 رخ داد. در سال 1402 نیز شاهد اکران اینترنتی طلاخون در پلفترم هایی چون فیلیمو و نماوا بودیم.

داستان این عنوان از جدیدترین فیلمهای اجتماعی ایرانی بر اساس واقعیت ساخته شده و دربراه زنی است که فرزندی معلول دارد و همسرش نیز در حبس است. او که از لحاظ مالی به بن بست رسیده، تصمیم می گیرد با انتخاب راهی خطرناک شرایط را تغییر بدهد اما…

26. فیلم «قهرمان»

  • سال ساخت: 1400
  • امتیاز IMDb: نمره 7.5
  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: امیر جدیدی، محسن تنابنده، سحر گلدوست، سارینا فرهادی، فرشته صدرعرفایی

اگر قصد دانلود فیلم ایرانی جدید پرطرفداری را دارید، فیلم قهرمان را فراموش نکنید. این اثر در شیراز فیلم برداری شده است و برای نود و چهارمین دوره جوایز اسکار معرفی شد اما نتوانست جز نامزدها باشد. قهرمان توانست به طور مشترک با فیلم کوپه شماره 6 (Hytti nro 6) برنده جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره کن شود و امتیاز بالایی را سایت های نقد فیلم خارجی دریافت کند.

داستان این فیلم سینمایی ایرانی اجتماعی درباره مردی به نام رحیم است که باید بدهی ای را به بهرام بپردازد اما توانایی مالی آن را ندارد. پسر رحیم لکنت زبان دارد و او با زنی به نام فرخنده در ارتباط است. روزی فرخنده کیفی حاوی چند سکه طلا پیدا می کند و به رحیم می دهد تا بدهی  خود را بپردازد. اما رحیم که می داند پول این سکه ها کافی نیست، تصمیم می گیرد آن را به صاحبش برگرداند.

27. «علفزار» ؛ فیلم سینمایی ایرانی اجتماعی 1401

  • سال ساخت: 1401
  • امتیاز IMDb: نمره 6.8
  • کارگردان: کاظم دانشی
  • بازیگران: پژمان جمشیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی، ترلان پروانه و…

فیلم علفزار یکی از بهترین فیلم های اجتماعی ایرانی 1401 است که در جشنواره فیلم فجر نامزد عناوین گوناگون و برنده چهار عنوان آن شد. علفزار نیز مانند فیلم های چندسال اخیر بسیار تلخ است و به حقیقت های جامعه می پردازد. داستان این فیلم درباره بازپرسی است که قصد دارد انتقالی بگیرد اما در آخرین پرونده خود درگیر یک  ماجرا پیچیده می شود.

28. فیلم ایرانی اجتماعی «کت چرمی»

  • سال ساخت: 1401
  • امتیاز IMDb: نمره 6.2
  • کارگردان: حسین میرزامحمدی
  • بازیگران: جواد عزتی، صابر ابر، گلاره عباسی، پانته آ پناهی ها، ستاره پسیانی، عباس جمشیدی فر

در فهرست فیلم اجتماعی برتر سینمای ایران نام کت چرمی نیز به چشم می خوردو این فیلم محصول سال 1401 این و اولین اکران آن نیز در جشنواره فیلم فجر رخ داد. فیلم کت چرمی پس از اکران در جشنواره فجر در شاخه های مختلف نامزد دریافت سیمرغ شد و در نهایت موفق شد جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را برای سارا حاتمی به ارمغان بیاورد. در این فیلم اجتماعی غمگین ایرانی داستان یک بازرس سازمان بهزیستی را دنبال می کنیم که وقتی مشغول بررسی تخلفات مالی یکی از مراکز زیر نظر این سازمان بود، به رازهای مخوفی پی می برد.

29. فیلم «جنگ جهانی سوم»

  • سال ساخت: 1401
  • امتیاز IMDb: نمره 7
  • کارگردان: هومن سیدی
  • بازیگران: محسن تنابنده، مهسا حجازی، ندا جبرائیلی، نوید نصرتی

جنگ جهانی سوم به کارگردانی هومن سیدی و با بازی محسن تنابنده یکی از فیلم های اجتماعی ایرانی جدید است که اولین بار در سپتامبر 2022 در جشنواره فیلم ونیز به نمایش در آمد و دو جایزه در بخش افق را برای تنابنده و سیدی به ارمغان آورد. جنگ جهانی سوم همچنین نماینده سینمای ایران در مراسم اسکار بود اما متأسفانه موفق نشد نامزد دریافت جایزه شود. داستان فیلم درباره یک کارگر بی خانمان است که سال ها پیش همسر و فرزندش را از دست داده و حالا با زن دیگری در رابطه است. اتفاقی عجیب رخ می دهد و با یک پیشنهاد شغلی جدید، زندگی این کارگر از این رو به آن رو می شود. اما…

30. فیلم سینمایی ایرانی اجتماعی جدید «برادران لیلا»

  • سال ساخت: 1401
  • امتیاز IMDb: نمره 7.8
  • کارگردان: سعید روستایی
  • بازیگران: ترانه علیدوستی، پیمان معادی، نوید محمدزاده، سعید پیردوست، فرهاد اصلانی

نمی شود از بهترین فیلم های اجتماعی ایرانی از نگاه مردم صحبت کنیم و از برادران لیلا یادی نکنیم. این فیلم سینمایی که چندی پیش سر و صدا زیادی به پا کرده بود، از حضور بازیگران مشهور سینمای ایران چون ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده و پیمان معادی بهره می برد. این اثر اولین بار در سال 2022 در جشنواره فیلم کن به نمایش در آمد و جایزه فدراسیون بین المللی منتقدان را دریافت کرد. داستان فیلم درباره زنی به نام لیلا است که 40 سال دارد و مجرد است. خانواده او با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و پدرش نیز اعتیاد دارد. لیلا تمام زندگی اش را وقف خانواده اش کرده اما حالا برنامه های جدیدی دارد که…

سخن پایانی

در کشور ما ساخت فیلم سینمایی با ژانر اجتماعی طرفداران زیادی دارد. برخی از این فیلم ها لقب پرفروش ترین را به دست آورده اند و در جشنواره های داخلی یا خارجی جوایز زیادی کسب کردند. ما در این مقاله ابتدا شما را با مفهوم فیلم ژانر اجتماعی ایرانی آشنا کردیم. همچنین در ادامه لیستی از بهترین این آثار را در اختیارتان گذاشتیم. به نظر شما جای کدام فیلم سینمایی اجتماعی در این لیست خالیست؟ نظرات خود را در قسمت دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید.

بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی [25 فیلم درام برتر]

ای بی سی مگ در این مطلب بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی را معرفی کرده است. اگر به فیلم سینمایی خانوادگی عاشقانه ایرانی علاقه مند هستید، با ای بی سی مگ همراه باشید تا در ادامه با بهترین فیلم های سینمایی ایرانی عاشقانه آشنا شوید.

فیلم های ایرانی عاشقانه از پرطرفدارترین تولیدات سینمایی هستند که علاقه مندانی بسیار دارند و هر روز نیز بر طرفداران آنها افزوده می شود. در سال های اخیر فیلم سینمایی خانوادگی عاشقانه ایرانی بسیار تولید شده  که بعضی از آن ها جوایز متعددی هم کسب کرده اند. اگر شما هم به این فیلم ها علاقه دارید پس با معرفی بهترین فیلم های سینمایی ایرانی عاشقانه با ما همراه باشید.

بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی

 

View this post on Instagram

 

A post shared by رسانه تخصصی سینما، بازی و هنر (@figar_ir)

در ادامه لیستی از بهترین فیلم های سینمایی ایرانی عاشقانه معرفی شده اند که هر کدام جذابیت خاص خود را دارند. شما هم می توانید از بین فیلم های معرفی شده، فیلم مورد علاقه خود را انتخاب کرده و مشاهده کنید.

طلا

  • سال تولید: 1399
  • سبک: رمانتیک و اجتماعی

فیلم طلا یکی از بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی است که بسیار مورد توجه قرار گرفت. این فیلم سینمایی با ژانر رمانتیک و اجتماعی توانست رکورد فروش خوبی را به دست آورد. پرویز شهبازی کارگردان و رامبد جوان به همراه محمد شایسته تهیه کنندگان این فیلم عاشقانه جدید ایرانی هستند.

داستان فیلم در مورد چند دوست است که در تلاشند تا با هم رستورانی را راه اندازی کنند. هرکدام پولی را وسط گذاشته تا سهمی در این کار داشته باشند.

روابط عاشقانه دو نفر از آن ها باعث ایجاد لحظات سخت و تصمیم گیری های خطرناک می شود. مهرداد صدیقیان، نگار جواهریان، هومن سیدی، طناز طباطبایی، احترام برومند، هدی زین العابدین و رضا شعبان پور از بازیگران فیلم سینمایی طلا هستند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 2022

بهترین فیلم های اکشن 2022 

شنای پروانه

  • سال تولید: 1399
  • سبک: اجتماعی، عاشقانه

شنای پروانه یکی از بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی غمگین است. این فیلم با ژانر اجتماعی معرفی شده، اما موضوع اصلی آن در مورد عشق افراطی هاشم به زنش است. زیاده روی در عشق تبدیل به جنون شده و دردسرهای زیادی را ایجاد می کند.

محمد کارت کارگردان و رسول صدرعاملی تهیه کننده شنای پروانه هستند. داستان این فیلم سینمایی عاشقانه ایرانی در مورد زنی به نام پروانه است که به طور اتفاقی فیلم شنای او در استخر بیرون می آید. همسرش هاشم به کمک دوستان خود به آن استخر رفته و برای انتقام خسارات زیادی را به وجود می آورند.

نرگس مست

  • سال تولید: 1399
  • سبک: عاشقانه، اجتماعی
  • کارگردان: جلال الدین دری

یکی دیگر از بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی نرگس مست است. این فیلم توسط پلتفرم نماوا و فیلیمو به صورت آنلاین اکران شد. نرگس مست در لیست بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی جذاب قرار گرفته که موسیقی از اجزای اصلی این فیلم به شمار می آید.

جلال الدین دری کارگردان و نویسنده و عبدالله اسفندیاری تهیه کننده فیلم سینمایی نرگس مست هستند که آن را درباره زندگی 4 شاعر معاصر ساخته اند.

از جمله بازیگران فیلم سینمایی نرگس مست می توان مهدی پاکدل، میترا حجار، سعید پورصمیمی، رضا فیاضی، سیامک صفری، متین ستوده، هومن برق نورد، امیرحسین مدرس و بهنام قربانی را نام برد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 2021

بهترین فیلم های مارول در سال 2021

لتیان

  • سال تولید: 1399
  • سبک: عاشقانه، معمایی

فیلم لتیان یکی از بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی است که بدون شک می توانست فروش خوبی را در گیشه تجربه کند، اما با بدشانسی بزرگی به اسم ویروس کرونا مواجه شد.

تعطیلی سینما نگذاشت تا فیلم سینمایی لتیان روی پرده برود. این فیلم به کارگردانی علی تیموری و تهیه کنندگی مجید مطلبی یکی از بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی جذاب محسوب می شود.

نویسندگی این فیلم به عهده اکتای براهنی بود. او به خوبی توانست موضوعی معمایی را با تم عاشقانه در این فیلم کنار هم بچیند. حسن معجونی، پریناز ایزدیار، امیر جدیدی، سارا بهرامی، ستاره پسیانی و علیرضا ثانی فر از بازیگران این فیلم سینمایی درام هستند. این فیلم عاشقانه اجتماعی از ساختار استانداردی برخوردار است.

بنفشه آفریقایی

  • سال تولید: 1399
  • سبک: درام عاشقانه، اجتماعی
  • کارگردان: مونا زندی‎ حقیقی

از فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی می توان به عنوان یکی از بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی نام برد. هرچند که این فیلم بیشتر با عنوان درام اجتماعی معرفی شده، اما نمی توان از لایه های عاشقانه آن چشم پوشی کرد. شکوه (با بازی فاطمه معتمدآریا) زنی خانه دار است که با موافقت همسر دوم خود تصمیم عجیبی می گیرد.

شکوه همسر سابقش را که در خانه سالمندان زندگی می کند به خانه خود آورده تا از او مراقبت کند! این تصمیم غیرمنطقی شکوه سرآغاز اتفاقات جدیدی در فیلم خواهد بود.

بنفشه آفریقایی به کارگردانی مونا زندی‎ حقیقی و تهیه کنندگی علیرضا شجاع نوری توانست مخاطبین زیادی را با خود همراه کند. از دیگر بازیگران این فیلم که یکی از بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی است می توان  به رضا بابک، ندا جبرئیلی، رویا جاویدنیا، مهدی حسینی نیا و مریم شیرازی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

بهترین فیلم های اکشن 2021

دوئت

  • سال تولید: 1399
  • سبک: عاشقانه

دوئت یکی از بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی جدید است. این فیلم را باید اولین تجربه نوید دانش کارگردان فیلم سینمایی دوئت دانست. مخاطبین زیادی فیلم سینمایی دوئت را یکی  دیگر از بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی می دانند. آن ها معتقدند این فیلم با وجود ریتم کند، سکوت و نگاه های سرد طولانی، داستانی جذاب دارد. افراد درگیر روابط احساسی پیچیده ای هستند.

از نگاه های آن ها نمی توان فهمید هدفشان چیست و این ریتم تا انتهای فیلم ادامه دار خواهد بود. در واقع باید گفت داستان فیلم سینمایی دوئت در مورد مرد و زن میانسالی است که در دوران دانشگاه عاشق هم بودند. اما بنابه دلایلی از هم جدا شدند. حالا بعد از مدت ها با هم روبه رو شده درحالی که هرکدام ازدواج کرده و زندگی خود را دارند.

لاتاری

  • سال تولید: 1396
  • سبک: اجتماعی و عاشقانه

فیلم سینمایی لاتاری یکی از موفق ترین فیلم های محمدحسین مهدویان است که در سال 1396 ساخته شد. این فیلم سبک اجتماعی و عاشقانه دارد و پیام خود را در فضایی حماسی و تلخ بیان می کند. فیلم برداری این اثر در کشورهای ایران، امارات متحده عربی و قطر انجام شده است.

در این فیلم می بینیم که امیرعلی و نوشین دو جوان بیست و یکی دوساله هستند که قصد ازدواج دارند اما خانواده ها یشان چندان توافقی بر این قضیه ندارند. این دو جوان صبر کرده اند تا با گذشت زمان، رضایت خانواده ها جلب شود.

هر دوی آن ها سودای لاتاری دارند و می خواهند در این مسابقه برنده شوند اما به صورت ناگهانی نوشین توسط دوست پدرش برای کار به دبی می رود. بعد از مدتی، امیرعلی خبردار می شود که نوشین خودکشی کرده است. او برای پی بردن به اصل قضیه به دبی سفر می کند و متوجه می شود که خودکشی صورت نگرفته و موضوع دیگری مطرح است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کمدی 2021

بهترین فیلم های زامبی 2021

شبی که ماه کامل شد

  • سال تولید: 1397
  • کارگردان: نرگس آبیار
  • سبک: اجتماعی و عاشقانه

اگر به دنبال یک فیلم عاشقانه هستید، شبی که ماه کامل شد را از دست ندهید، زیرا یکی از بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی است.

فیلم شبی که ماه کامل شد ماجرای دختر جوانی از جنوب شهر تهران است. او عاشق می شود. این در حالی است که پس از ازدواج بنا به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است. این فیلم بر اساس داستان واقعی عبدالحمید ریگی و همسرش فائزه منصوری ساخته شده است.

از جمله بازیگران اصلی این فیلم که یکی از بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی است می توان الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فرشته صدر عرفایی، پدرام شریفی، شبنم مقدمی را نام برد.

چند متر مکعب عشق

  • سال تولید: 1392
  • سبک: عاشقانه و رمانتیک
  • کارگردان و نویسنده: جمشید محمودی

چند متر مکعب عشق، فیلمی عاشقانه و زیباست که در سال 1392 تولید شده است. این فیلم سبکی عاشقانه و رمانتیک دارد که البته فضای عاشقانه آن با تلخی خاصی همراه است.

چند متر مکعب عشق محصول مشترک سینمای ایران و افغانستان است و به زبان فارسی دری و فارسی تولید شده است. داستان فیلم از این قرار است که عبدالسلام که یک مهاجر افغان است که به همراه دخترش مرونا در یک کارگاه کار می کند. مرونا درگیر یک رابطه عاشقی می شود و تصمیم می گیرد که از ایران مهاجرت کند اما عبدالسلام با این موضوع به  شدت مخالفت است.

در این فیلم بازیگرانی چون ساعد سهیلی،  حسیبا ابراهیمی، نادر فلاح، علیرضا استادی،  مسعود میرطاهری، افشین سلیمان پور و کاظم علیزاده به ایفای نقش پرداخته اند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

بهترین فیلم و سریال های جنایی 2021

شهر زیبا

  • سال تولید: 1382
  • سبک: اجتماعی و عاشقانه
  • کارگردان: اصغر فرهادی

شهر زیبا از بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی است که ساخته اصغر فرهادی است. اصغر فرهادی در فیلم سینمایی شهر زیبا در یک موقعیت حساس و پرتنش، عشقی صاف و ساده را هم به تصویر می کشد و یکی از برترین فیلم های سینمایی احساسی ایرانی را ارائه می دهد.

فیروزه که از همسرش به دلیل اعتیاد جدا شده، به دنبال گرفتن رضایت برای برادرش اکبر است که دو سال پیش متهم به ارتکاب قتل شده است و حالا که 18 ساله شده، می خواهند او را اعدام کنند.

اعلا هم دوست اکبر است و برای گرفتن رضایت به فیروزه کمک می کند. در این مسیر اعلا و فیروزه به هم علاقه مند می شوند؛ اما آیا این عشق پایان خوشی خواهد داشت؟ شهر زیبا از بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی است که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

سنتوری

  • سال تولید: 1385
  • سبک: عاشقانه و رمانتیک
  • کارگردان: داریوش مهرجویی

داستان فیلم سنتوری درباره پسری از یک خانواده مذهبی به نام علی است که عاشق موسیقی و نواختن سنتور است. او علیرغم مخالفت خانواده اش دنبال موسیقی می رود و خانواده او را طرد می کنند. در همین حین و در اوج موفقیتش، علی عاشق دختری به نام هانیه می شود و این دو با یکدیگر ازدواج می کنند.

اما هیولایی به نام اعتیاد کم کم فاصله میان این زوج عاشق را بیشتر می کند و درگیر مشکلات زیادی می شوند. این فیلم زیبا که یکی از بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی است توانست بسیار مورد توجه علاقه مندان قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کمدی ایرانی 1400

بهترین فیلم های کمدی جهان

بمب یک عاشقانه

  • سال تولید: 1396
  • سبک: عاشقانه
  • کارگردان: پیمان معادی

فیلم سینمایی بمب یک عاشقانه که سومین فیلم بلند پیمان معادی در مقام کارگردان است یکی از بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی است. داستان این فیلم که جایزه بهترین فیلمنامه را از جشنواره آسیا پاسیفیک هم دریافت کرده، در روزهای جنگ ایران و عراق و بمباران های شهر تهران می گذرد.

داستان درباره زن و شوهری به نام های میترا و ایرج است که حسابی میانشان شکراب شده است. اما در همین روزهای ترس و دلهره، آن ها راهی برای صحبت کردن و شروعی دوباره پیدا می کنند و در طول بمباران ها به جای اینکه به همراه سایر همسایه ها به زیرزمین بروند، در تاریکی می نشینند و از نگفته هایشان می گویند.

رگ خواب

  • سال تولید: 1394
  • سبک: عاشقانه و اجتماعی
  • کارگردان: حمید نعمت الله

از بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی می توان به فیلم سینمایی رگ خواب اشاره کرد. داستان این فیلم درباره زنی به نام مینا با بازی لیلا حاتمی ست که از همسرش جدا شده و حالا برای گذران زندگی اش به دنبال کار می گردد. مینا که حتی سرپناهی هم ندارد، با مدیر یک رستوران به نام کامران با بازی کوروش تهامی آشنا می شود.

کوروش سعی می کند به مینا کمک کند و در این راه مینا کم کم عاشق او می شود. اما بعد از مدتی مینا متوجه می شود که عشق آن ها یک طرفه است. این عشق یک طرفه، بهترین فیلم عاشقانه ایرانی را نصیب ما کرده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های نتفلیکس 2022

بهترین سریال های 2022

در دنیای تو ساعت چند است؟

  • سال تولید: 1393
  • سبک: عاشقانه و رمانتیک
  • کارگردان: صفی یزدانیان

این فیلم یکی از برترین فیلم های رمانتیک ایرانی است. فیلم در دنیای تو ساعت چند است یکی دیگر از بهترین فیلم ها از نگاه مردم است. صفی یزدانیان، فیلمنامه نویس و منتقد ایرانی، با فیلم در دنیای تو ساعت چند است اولین تجربه کارگردانی اش را به دست آورد.

این فیلم داستان دختری به نام گلی را روایت می کند که بعد از سال ها دوری از زادگاهش، از فرانسه به ایران و شهر رشت سفر می کند. فرهاد از آشناهای قدیمی گلی است که در تمام این سال ها عاشق او بوده و از مادرش پرستاری می کرده است. اما گلی حتی او را به یاد هم نمی آورد.

از نکات جالب این فیلم حضور زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی و همسر علی حاتمی بعد از سال ها در سینما است. همچنین کریستف رضاعی هم در دو نقش بازی کرده است. این فیلم جذاب یکی از بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی است.

عصبانی نیستم!

  • سال تولید: 1392
  • سبک: عاشقانه
  • کارگردان: رضا درمیشیان

فیلم عصبانی نیستم! یکی از بهترین فیلم ایرانی عاشقانه است که توانست بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گیرد. این اثر دومین فیلم بلند رضا درمیشیان و چهارمین فیلم نوید محمدزاده و به نوعی اولین فیلم جدی این بازیگر خوب سینمای ایران است.

فیلم قصه یک دانشجوی اخراجی به نام نوید را روایت می کند که دیوانه وار عاشق دختری به نام ستاره است. نوید و ستاره که مدتی است نامزد کرده اند، به دلیل شرایط و مشکلات نوید هنوز نتوانسته اند ازدواج کنند و به همین دلیل از سمت پدر ستاره تحت فشار قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های تابستان 1400

بهترین سریال های شبکه نمایش خانگی

لیلا

  • سال تولید: 1376
  • سبک: اجتماعی و عاشقانه
  • کارگردان: داریوش مهرجویی

لیلا از معروفت ترین و بهترین فیلم های سینمایی ایرانی عاشقانه است. داستان این فیلم زندگی عاشقانه لیلا و رضا را روایت می کند؛ دو عاشقی که زندگی ساده ولی پر از عشق خودشان را در اوج همدلی آغاز می کنند. همه چیز خوب پیش می رود تا زمانی که تصمیم می گیرند بچه دار شوند.

ماجراهای این زوج از اینجا شروع می شود. لیلا نمی تواند بچه دار شود. بارها به دکتر مراجعه می کنند، انواع داروها و کلی هزینه؛ اما به نتیجه نمی رسند. آنها با این مسئله کنار می آیند.

دوباره به زندگی عادی خودشان برمی گردند و احساس خوشبختی بازهم به خانه شان می آید. در همین وضعیت، مادر رضا با اینکه می داند پسرش خوشبخت است، به لیلا فشار می آورد تا برای رضا زن دیگری بگیرند. از بازیگران اصلی می توان لیلا حاتمی، علی مصفا، جمیله شیخی، توران مهرزاد، امیر پایور، شقایق فراهانی و محمدرضا شریفی نیا را نام برد.

سرخ پوست

  • سال تولید: 1398
  • سبک: عاشقانه
  • کارگردان: نیما جاویدی

زندانی قدیمی به دلیل مجاورت با فرودگاهی در حال توسعه در شهر، باید تخلیه شود. سرگرد نعمت جاهد رئیس زندان است. او به همراه مأمورانش در حال انتقال زندانیان به زندان جدید هستند. در همین زمان، سرهنگ مدبر، که رئیس مجموعه است، به نزد سرگرد جاهد در زندان می رود و می گوید که جاهد ترفیع گرفته و قرار است جانشین سرهنگ شود.

سرگرد جاهد از این خبر بسیار خوش حال می شود. در همین حین، خبر می رسد که یکی از زندانیان ناپدید شده است. سرگرد جاهد متوجه می شود که این زندانی در محوطه پنهان شده و به دنبال او می گردد تا ترفیعش به خطر نیفتد.

سوسن کریمی مددکار زندان است و با اخبار عجیبی به دیدار سرگرد جاهد می رود. در لابه لای این داستان ها، بین یکی از افراد زندان با خانم مددکار رابطه عاشقانه و عجیبی شکل می گیرد. از بازیگران اصلی می توان نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، آتیلا پسیانی، ستاره پسیانی، حبیب رضایی و مانی حقیقی را نام برد.

بیشتر بخوانید:

بهترین کانال تلگرام دانلود فیلم و سریال ایرانی

بهترین سریال های 2021

حیران

  • سال تولید: 1387
  • سبک: عاشقانه و رمانتیک
  • کارگردان: شالیزه عارفپور

این فیلم سینمایی ایرانی عاشقانه روایت جوانی افغانستانی است که عزت نفس زیادی دارد. او با پرداخت اجاره خانه ای که چندان الزامی هم به آن نیست، پولی که برای شهریه دانشگاهش بوده و نیز کارت دانشجویی اش را از دست می دهد. بعد از این اتفاق، او بی هویت و به مهاجری غیرقانونی تبدیل می شود. در همین راستا وارد ماجرایی جدید می شود.

این فیلم زیبا از بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی است که بازیگران اصلی باران کوثری، مهرداد صدیقیان، فرهاد اصلانی، خسرو شکیبایی و ژاله صامتی است.

شام آخر

  • سال تولید: 1381
  • سبک: اجتماعی و عاشقانه
  • کارگردان: فریدون جیرانی

شام آخر یکی از بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی است که بسیار پرطرفدار است. فیلمی است با داستانی متفاوت از استاد دانشگاهی که پس از مدت ها زندگی مشترک، از همسرش طلاق می گیرد.

او با دخترش به خانه پدری اش برمی گردد و عاشق می شود؛ اما عاشق کسی که دخترش می خواهد با او ازدواج کند. از بازیگران اصلی این فیلم می توان کتایون ریاحی، ثریا قاسمی، آتیلا پسیانی، محمدرضا گلزار و هانیه توسلی را نام برد.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های ایرانی

بهترین سریال های طنز ایرانی

طلا و مس

  • سال تولید: 1389
  • سبک: اجتماعی و عاشقانه

فیلم سینمایی طلا و مس یکی دیگر از بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی است که در سال 1388 ساخته شد. این فیلم یکی از بهترین فیلم های عاشقانه تولید شده در دهه اخیر است و کارگردانی آن را همایون اسعدیان بر عهده داشته است.

طلا و مس روایتگر داستان طلبه ای به نام رضاست که به تازگی به همراه خانواده اش به تهران آمده  تا در کلاس های یک استاد اخلاق شرکت کند. رضا پس از عزیمت به تهران متوجه بیماری همسرش می شود و شیوه  زندگی او برای تامین هزینه های درمان دچار تغییرات زیادی می شود که پیکره اصلی فیلم را تشکیل می دهند.

در این فیلم بازیگرانی چون بهروز شعیبی، نگار جواهریان، سحر دولتشاهی، حلیمه سعیدی، جواد عزتی، رضا رادمنش و مهران رجبی به ایفای نقش پرداخته اند.

قیصر

  • سال تولید: 1348
  • سبک: عاشقانه و اجتماعی
  • کارگردان: مسعود کیمیایی

فیلم قیصر دومین ساخته مسعود کیمیایی و شاید ماندگارترین اثر اوست. کیمیایی در سال 1348، در بیست و چهارمین سال زندگی اش تصمیم به ساخت این فیلم آوانگارد گرفت و از بازی چهره های آن روزهای سینمای ایران، بهروز وثوقی جوان، زنده یاد ناصر ملک مطیعی و جمشید مشایخی بهره برد.

فیلم قیصر در اولین پلانش بیننده را متعجب و شوکه می کند. داستان فیلم با مرگ یا بهتر بگوییم با خودکشی آغاز می شود و قهرمان های فیلم یکی پس از دیگری وارد قصه می شوند و اتفاق را از زبان اطرافیان می فهمند؛ که نقل آن هم خود حکایتی دارد. قیصر یکی از بهترین فیلم های عاشقانه قبل از انقلاب است.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های ترکی 2022

بهترین سریال های 1400

سوته دلان

  • سال تولید: 1356
  • سبک: عاشقانه
  • کارگردان: علی حاتمی

یکی دیگر از بهترین فیلم های عاشقانه قبل از انقلاب فیلم سوته دلان است. این فیلم را سعدی سینمای ایران، علی حاتمی، در سال 1356 جلوی دوربین برد. حکایت عشق پاک و معصومیتی مثال زدنی.

حاتمی باز هم اثر خود را برپایه ای از سنت ها و آداب ایرانی بنا نهاده و برای بیان فلسفه ای که این بار عشقی ناب و بی غل وغش است، از شخصیت دیوانه ای استفاده کرده که با عقل و منطق میانه ای ندارد؛

درحالی که اعتقاداتش را نگه داشته است. دیوانه قصه سوته دلان روضه و دعا را بلد است، بهشت و جهنم را می شناسند اما به دلیل دیوانگی دروغ نمی گوید و معصوم است.

سلطان قلب ها

  • سال تولید : 1347
  • سبک: عاشقانه
  • کارگردان: محمدعلی فردین

سلطان قلب ها یکی از بهترین فیلم های عاشقانه قبل از انقلاب است. فیلمی ایرانی به کارگردانی محمدعلی فردین در سال 1347 است. فردین فیلم نامه این کار را نوشته است. عارف خواننده این فیلم است. از این فیلم به عنوان یکی از مشهورترین فیلم های سینمای ایران یاد می شود.

زوج جوانی در جریان حادثه ای هر کدام با این تصور که همسرش درگذشته، سال ها دور از هم زندگی می کنند. مرد خواننده معروفی می شود و زن در حادثه ای بینایی خود را از دست می دهد. سال ها بعد مرد اتفاقاً با دخترکی روبرو می شود و بی آنکه بداند دختر چه رابطه ای با او دارد سبب معالجه مادر دختر و همسر خود می شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های ترسناک جهان

بهترین فیلم های اکشن جهان

گنج قارون

  • سال تولید: 1344
  • سبک: عاشقانه و خانوادگی
  • کارگردان: سیامک یاسمی

قارون فیلمی ایرانی است که در سال 1344 ساخته شد. این فیلم ساخته سیامک یاسمی است و محمدعلی فردین، فروزان و تقی ظهوری از بازیگران اصلی این فیلم هستند. داستان این فیلم در رابطه با فردی ثروتمند بنام قارون با بازی آرمان است که به دلیل اشتباهات گذشته خود را به دام یأس و ناامیدی انداخته است.

در زمان خودکشی در اصفهان، بدست علی با بازی فردین و حسن با بازی تقی ظهوری نجات می یابد و از آن پس دنیا برایش رنگ و بوی تازه ای می گیرد. این فیلم نخستین فیلم سینمای ایران بود که به فروش میلیونی (یک میلیون تومان) رسید. فیلم گنج قارون یکی از بهترین فیلم های عاشقانه قبل از انقلاب است.

در امتداد شب

  • سال تولید: 1356
  • سبک: عاشقانه
  • کارگردان: پرویز صیاد

فیلم در امتداد شب را پرویز صیاد در سال 1356 ساخت؛ به تهیه کنندگی بهمن فرمان آرا و با فیلم برداری علیرضا زرین دست. بازیگران به نام سینمای آن دوران همچون سعید کنگرانی، گوگوش، جهانگیر فروهر و ناصر ممدوح در این فیلم نقش آفرینی کرده اند.

داستان برخلاف اکثر فیلم های فارسی، پایان خوشی ندارد و حرفی تازه برای مخاطبان داشت و از این رو توانست یکی از پولسازترین فیلم  های سینمای ایران  شود.

داستان فیلم با سبک مدرنی که تازه وارد زندگی افراد شده  بود، درآمیخته است. فضایی که بازیگر و خواننده مشهور، نارضایتی  خود را از زندگی شخصی ابراز می کند و دل در گرو عشق یکی از طرفدارانش می گذارد.

در این مطلب بهترین فیلم های سینمایی ایرانی عاشقانه معرفی شدند. شما هم می توانید از بین فیلم های معرفی شده فیلم سینمایی خانوادگی عاشقانه ایرانی مورد نظر خود را انتخاب کرده و با دوستان یا خانواده خود به تماشای آن بنشینید. همچنین تعدادی از بهترین فیلم های عاشقانه قبل از انقلاب نیز معرفی شده اند.

بیشتر بخوانید:

  • بهترین فیلم و سریال های IMDb در سال 2021
  • بهترین فیلم و سریال های تینیجری
  • بهترین انیمه های 2021
  • بهترین انیمیشن های 2021
  • ترسناک ترین فیلم های 2021
  • بهترین فیلم های عاشقانه 2021

.

نظر شما در خصوص بهترین فیلم های عاشقانه ایرانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ای بی سی مگ در میان بگذارید.

 

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا