برترین های کسب وکار ایرانیخدمات صنعتی

از کجا بفهمیم باتری خودرو خراب شده است؟

نشانه های خراب شدن باتری خودرو

تشخیص خرابی باتری خودرو

اگر سالم باشد قابلیت شارژ و نگهداری شارژ را دارد و قادر است شدت جریان لازم برای روشن کردن موتور خودرو را تامین کند، باتری که خراب است نمی تواند مجدد شارژ شود و آن را در خود نگه دارد از طرفی نیروی لازم برای به حرکت درآورن موتور را ندارد بنابراین باید تعویض شود. جهت استعلام قیمت باتری اوربیتال 74 آمپر به سایت ما مراجعه کنید.

از مهمترین و سریع ترین راه تشخیص خرابی باتری خودرو عبارتند از:

  1. موتور هندل می زند اما روشن نمی شود.
  2. نه صدای هندل به گوش می رسد، نه استارت می زند، نه چراغ روشن می شود ونه اصلا برق پشت فرمان می آید.
  3. یک روز استارت می زند، یک روز استارت نمی زند.
  4. استارت زدن در هوای سرد خیلی سخت تر و زمانبر است.
  5. زیاد از روش باتری به باتری و اتصال ساز استفاده می کنید.
  6. زمانی که خودرو برای مدتی طولانی خاموش می ماند استارت نمی زند.

حالا در صورت مشاهده چه علائمی از خرابی باتری مطمئن شده و اقدام به تعویض آن کنم؟

چگونه بفهمیم باتری ماشین خراب است؟

1-به تاریخ تولید و خرید باتری توجه کنید.

به نقل از سایت باتری با ما معمولا عمر مفید باتری های خودرو 2 تا 4 سال است. بنابراین اگر از زمان خرید باتری شما بیش از 3 سال می گذرد، بهتر است قبل از هرچیزی اقدام به تعویض باتری سالم نمایید. چرا که ممکن است در شرایط بحرانی دینام نتواند این باتری را شارژ کند در نتیجه ماشین شما روشن نشود.

2- آیا نشانگر باتری تغییر رنگ داده است؟

در صورت مشاهده علائمی از خرابی ماشین اکر باتری شما از نوع اتمی است به راحتی می توان به خرابی باتری خودرو پی برد. باتری های اتمی ماشین (تر) مجهز به یک چشمی روی باتری هستند که با توجه به تغییر رنگ آن می توان خرابی یا خالی شدن باتری را تشخیص داد.

در صورتی که چشمی به رنگ سیاه تغییر رنگ داده است، به این معنی است که شارژ باتری خالی شده است و نیازمند شارژ مجدد است، در صورتی نشانگر روی باتری سفید شده است به معنی خرابی باتری اتمی ماشین است و  از وجود مشکل در باتری مطمئن خواهید شد.

3- آیا در ظاهر باتری تغییر شکل ایجاد شده است؟

تغییر شکل ظاهری باتری نشان دهنده خرابی باتری خودرو

هرگونه تغییر شکل در ظاهر باتری مانند برآمدگی، تو رفتگی که به یکباره متوجه آن شوید، نشان دهنده خراب بودن باتری است و نیاز به ترید در تعویض آن نیست. بد نیست بدانید از مهمترین عواملی که باعث این تغییرات فرم ظاهری باتری می شون، گرم شدن بیش از حد باتری یا وارد شدن ضربه، شکستگی و از این قبیل موارد که می  تواند موجب خرابی و کاهش عملکرد باتری ماشین شما شوند.

4- سخت و دیر روشن شدن ماشین

استارت نخوردن یا دیر استارت خوردن ماشین دلایل متعددی دارد اما با مشاهده موارد زیر از خراب بودن باتری اطمینان حاصل کنید.

  • مشخص ترین نشانه ای که اخطار نزدیک شدن باتری به پایان عمرش را می دهد، این است که باتری خودروی شما در حالت شارژ کامل (بطور نمونه پس از طی مسافت طولانی) و اطمینان از سالم بودن سیستم شارژ، نتواند دوباره پیشرانه را روشن کند و استارت بزند.
  • اگر ماشین پس از مدتی خوابیدن (بیش از یک ساعت) نیز دیگر استارت نزند، ولی پس از این که روشن شد و مدتی کار کرد براحتی استارت زد قطعا باطری خراب است و نیاز به تعویض دارد. در این حالت باطری شارژ می شود ولی شارژ را نگه نمیدارد. و پس از مدتی خوابیدن مجددا دشارژ میشود و توان استارت زدن ندارد.
  • اگر ماشین با استارت سنگین روشن می شود یکی از راه های تشخیص خرابی باتری خودرو میتواند باشد. ولتاژ باطری هرگز نباید زیر 12 ولت باشد اگر ولتاژ باطری از 12 کمتر شد ماشین با استارت سنگین روشن می شود و باید فورا ولتاژ باطری را اندازه گیری کنید اگر از 12 پائین تر بود و دینام هم درست شارژ می کند باطری خراب شده و نیاز به تعویض دارد.

بنابراین هنگامی که ماشین به سختی روشن می شود و بعد از استفاده طولانی مدت و خاموش کردن آن، دوباره به زحمت استارت می خورد، باطری شما معیوب است. او این مشکل نه تنها در فصل های سرد، بلکه در تمام فصول رخ می دهد. نشان دهنده زمان تعویض باتری است.

5- استارت نخوردن ماشین در هوای سرد

سخت روشن شدن ماشین در سرما دلیلی بر خرابی باتری

حال اگر این اتفاق بیش از یکبار در هفته رخ دهد جای نگرانی دارد و باسید به فکر تعویض باطری ماشین باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در موردن استارت نخوردن ماشین در هوای سرد مقاله ی را مطالعه فرمایید!

6- صدای هندل به گوش نمی رسد یا استارت نمی زند، چراغ روش نمی شود و برق پشت آمپر نمیاد

تشخیص این وضعیت تقریبا ساده است و نشانه ی واضح تری از خرابی باتری ماشین است. باتری ماشین شما تمامی اکسسوارها و چراغ های ماشین را نیرو می بخشد به ویژه وقتی دینام یا آلنترناتور کار نکند. بنابراین اگر ماشین شما ظاهرا فقط خالی از علایم حیاتی است اولین چیزی که باید به آن توجه کنید باتری خراب یا معیوب است

. و حواستان باشد که در این وضعیت که ماشینتان حتی انرژی روشن کردن یک چراغ یا موتور را هم ندارد ممکن است هم باتری خراب باشد هم آلترناتور. اگر ماشین استارت نمی زند یا چراغ های جلو روشن نمی شوند، احتمال استارتر خراب است و یا موتور دچار یک اشکال مکانیکی شده است.

از دیگرعلائم خرابی باتری، می توان به نبودن برق پشت آمپر اشاره کرد. البته این مورد می تواند به شکل سوسو زدن چراغ صفحه کیلومتر نیز خود را نشان دهد.

جهت درک بهنر این مطلب در تشخیص باتری معیوب این ویدئو را نیز مشاهده نمایید!

یکی از خدمات بالقوه کیان باتری، است که با یک تماس می توانید از آن بهره مند شوید.

استارت نخوردن ماشین؛ یکی از علائم خرابی باتری اتمی خودرو

گاهی خودتان سعی می کنید استارت بزنید و خودرو را روشن کنید. اما هر چه تلاش می کنید، خودرو روشن نمی شود. این یکی از علائم خرابی باتری خودرو است. باتری ماشین برق کافی برای استارت خوردن خودرو، روشن شدن چراغ ها و انتقال برق به پشت آمپر را فراهم می کند. زمانی که ماشین استارت نمی خورد و چراغ های پشت آمپر هم روشن نمی شوند، باید به خرابی باتری ماشین شک کنید. شما با نصب یک می توانید آن را هر جایی که بخواهید و از راه دور خاموش کنید. این قابلیت زمانی که متوجه سرقت خودرو می شوید کاربرد دارد و جلوی روشن شدن مجدد خودرو توسط سارقان را می گیرد.

تغییر رنگ، نشانگر سلامت و عمر باتری

شما به عنوان صاحب خودرو باید هم امنیت آن را تامین کنید و هم مراقب سلامت اجزای داخلی اتومبیل باشید. برای تامین امنیت ماشین، یک کار شما را راه می اندازد.

کارهایی مثل چک کردن شمع، باتری و سایر اجزا هم برای اطمینان از سلامت قطعه های خودرو مفید هستند. اگر چند سالی از تعویض باتری خودرو می گذرد بهتر است نگاهی به نشانگر آن بیندازید. چراغ نشانگر باتری سالم، به رنگ سبز است. اما اگر این چراغ قرمز یا زرد باشد، یعنی زمان تعویض باتری فرا رسیده است. در این صورت عملکرد باتری کاهش می یابد و با نشانه های مختلفی ظاهر می شود. البته گاهی ممکن است تغییر رنگ نشانگر، به برق خودرو و اتصال های آن مرتبط باشد. بهتر است به یک تعمیرگاه مراجعه کنید و باتری خودرو را مورد بررسی قرار دهید.

دشواری استارت زدن در هوای سرد؛ افت ولتاژ باتری ماشین

فرض کنید یک پلیس مخفی همه مقدمات برای دستگیری یک مجرم را چیده است. مثلا یک روی خودروی فردی نصب کرده و می خواهد به مجرم مورد نظر برسد. اما اول صبح در هوای سرد هرچه استارت می زند ماشین روشن نمی شود.

استارت نزدن ماشین در هوای سرد یکی از علائم خرابی باتری خودرو است. این باتری ماشین است که هر صبح انرژی کافی برای استارت زدن خودرو را فراهم می کند. اگر با استارت زدن خودرو روشن نشود یا صدای خیلی ضعیفی از موتور به گوش برسد، باید به خرابی باتری شک کرد. گاهی بعد از چند بار استارت زدن و تلاش خودرو روشن می شود. اما در هر حال نباید نسبت به این علامت بی تفاوت باشید و بهتر است برای حل مشکل باتری اقدام کنید.

تغییر شکل باتری؛ یکی از علائم خرابی باتری خودرو

تغییر شکل باتری ماشین یکی از علائم خرابی آن است. هر چند وقت یک بار باتری را چک کنید. هر نوع برآمدگی، تورم، تورفتگی یا بدشکلی باتری باید بررسی شود. مثلا گاهی گازهای هیدروژن بر اثر شارژ شدن بیش از حد دینام، در باتری جمع می شوند. در این صورت باتری متورم می شود و کارآیی کافی ندارد.

در مواردی هم باتری بر اثر گرما، ضربه یا شکستگی تغییر شکل می دهد و دیگر مثل روز اول کار نمی کند. این ها نشان می دهند عمر مفید باتری تمام شده است و باید برای تعویض آن دست به کار شوید. وقتی خیالتان بابت تعویض باتری راحت شد حتما اقداماتی هم برای تامین امنیت خودرو انجام دهید. دریافت و خرید آن گزینه بسیار مناسبی برای تامین امنیت خودرو است.

استارت خوردن نامنظم خودرو؛ از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام

همیشه بعد از خرید خودرو دست دوم برای و پلاک و سند عجله داریم. اما بهتر است قبل از این ها از سلامت خودرو خریداری شده مطمئن شویم. مثلا چند روزی با ماشین جدید دور بزنیم و مواردی مثل صدای موتور، نحوه استارت خوردن یا سلامت شمع ها را چک کنیم. گاهی خودرو به سادگی روشن می شود و مواقعی هم بعد از یک ساعت خوابیدن، استارت نمی زند. در این موارد باید به سلامت باتری ماشین شک کنید. بنابراین توصیه می شود همه این موارد را بررسی کنید و سپس برای خرید ماشین مورد نظر یا توافق بر سر قیمت، تصمیم بگیرید.

استشمام بوی عجیب و آزاردهنده؛ یکی از علامت های خرابی باتری

عمر طولانی باتری؛ تاثیر باطری در شتاب خودرو

تاریخ تعویض باتری را در یک دفترچه مخصوص یادداشت کنید. باتری های بین 2 تا 4 سال عمر مفید دارند. هرچه باتری عمر طولانی تری داشته باشد، احتمال خراب شدنش بالاتر می رود. بهتر است به عمر مفید باتری خودرو خود توجه داشته باشید و قبل از این که علائم مختلف ظاهر شوند، برای تعویض آن اقدام کنید. در این صورت با مشکلاتی مثل استارت نخوردن یا کاهش شتاب خودرو مواجه نخواهید شد

ویدئو نحوه تشخیص خرابی یا سلامت باتری خودرو

صداهای کلیکی

اگر کلید را برای روشن کردن موتور بچرخانید اما تمام صدایی که به عقب برمی گردید صدای کلیک است، احتمالا باتری قدرت کافی برای درگیر کردن موتور استارت را ندارد. این ممکن است به دلیل شارژ ناقص توسط دینام باشد. وسیله نقلیه خود را برای بررسی سیستم شارژ و باتری به مرکز خدمات ببرید. یکی دیگر از دلایل صدای کلیک می تواند یک شیر برقی یا رله استارت معیوب باشد که قادر به تامین برق کافی برای استارت نیست.

خوردگی

خوردگی باتری، که به صورت ایجاد فازی رنگی به نظر می  رسد، می  تواند به این معنی باشد که شما نشتی دارید که می  تواند به عملکرد ضعیف کمک کند. این به ویژه برای باتری های اسید سرب مضر است و می تواند طول عمر آنها را کوتاه کند، زیرا خوردگی جریان الکترون ها را به کابل های ترمینال باتری مختل می کند. اگر بتوانید آنقدر خوردگی ببینید که به صورت لایه کوچکی از فاز سفید روی ترمینال باتری ظاهر شود، احتمالاً عواقب الکتریکی آن در حال ایجاد شدن است. ریشه کن کردن این خوردگی و جلوگیری از شیوع آن در آینده برای افزایش عمر باتری بسیار مهم است.

تعمیر و نگهداری منظم باتری باید به کاهش خوردگی کمک کند، همچنین مایعات ضد اسپری و رنگ آمیزی برای انجام عملکرد مشابه وجود دارد. لنت  های نمدی روکش شده را می  توان در زیر پایانه  ها قرار داد تا هر گونه اسید نشت  کننده را جذب کند.

خوابیدن باتری هر روز صبح

باتری شما در حین رانندگی با ماشین، شارژ می شود، بنابراین اگر متوجه شدید که وسیله نقلیه شما با وجود اینکه روز قبل آن را شارژ کرده اید، روشن نمی شود، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد. این اغلب در شرایط آب و هوایی بسیار گرم و بسیار سرد رخ می دهد.

با بررسی اینکه هیچ یک از لوازم جانبی شما به دلیل معیوب بودن سوئیچ احتراق روشن نمانده است، شروع کنید. دینام  ها و رگولاتورهای بد نیز می  توانند منجر به این مشکل شوند، در حالی که سطح الکترولیت پایین باعث از بین رفتن مکرر باتری می  شود.

شروع متناوب

وقتی ماشین شما یک روز خوب استارت می زند اما روز بعد این کار را انجام نمی دهد، ممکن است با پایانه های باتری خود مشکل داشته باشید. آنها می توانند شل، شکسته، خورده یا کلسیفیه باشند. حتی زمانی که ترمینال  ها فقط کمی شل هستند، باز هم می  توانند مشکلاتی را در راه  اندازی خودرو ایجاد کنند.

چراغ های کم نور

اگر چراغ  های شما از حد معمول کم  تر هستند یا با حرکت ماشین کم  رنگ  تر می  شوند، ممکن است مشکلی در خمیر یا دینام شما وجود داشته باشد. شارژ باتری را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ولتاژ کافی دارد – اگر کمتر از 13.5 باشد، احتمالا دینام با آن سازگار نیست. اگر شارژ حدود 13.5-15 باشد، ممکن است مشکلی در باتری شما وجود داشته باشد.

مهم نیست که باتری شما چقدر نو و به خوبی نگهداری شده باشد، اگر به اندازه کافی مکرر از آن استفاده نشود، احتمال خالی شدن آن و نیاز به پر گردن آن  بسیار بیشتر است. این در بهترین زمان، ممکن است باعث ناراحتی شود، بنابراین رانندگی منظم ماشین خود را در اولویت قرار دهید تا مطمئن شوید که در زمانی که بیشتر به آن نیاز دارید آماده است.

چراغ  های جلوی کم نور یا سوسو زن، وقتی با موتوری که روشن نمی  شود همراه می شوند، معمولاً به سمت باتری ضعیف اشاره می  کنند. این زمانی اتفاق می  افتد که باتری آنقدر شارژ داشته باشد که چراغ  های جلو را روشن کند، اما نمی  تواند موتور را بچرخاند. اگر چراغ  های جلو اصلاً روشن نمی  شوند، احتمالاً باتری ماشین شما مرده است.

چراغ چک موتور روشن می شود

روشن شدن چراغ چک موتور می تواند معانی زیادی داشته باشد، از شارژ نشدن صحیح دینام گرفته تا مشکلات ترکیب سوخت. اگر این چراغ روشن شد آن را نادیده نگیرید. آن را به یک مکانیک برای عیب یابی آن در اسرع وقت نشان دهید.

بد شکل شدن باتری

باتری متورم شده نشانه واضحی از خراب بودن باتری است که ناشی از تجمع گازهای هیدروژن است. این زمانی اتفاق می افتد که دینام خودرو بیش از حد شارژ می شود و باتری نمی تواند گازها را با سرعت کافی دفع کند.

وجود بوی عجیب

اگر متوجه نشت باتری اسید سرب خود شدید، این مایع احتمالاً آب مقطر نیست، بلکه اسید باتری است. به آن دست نزنید. این نشت اغلب با بوی تخم مرغ های فاسد همراه است که از گاز سولفید هیدروژن نشت کرده است.

چگونه باتری ماشین خودرو را تست کنیم؟

راه های مختلفی برای تست نمودن باتری خودرو وجود دارد که در ادامه به آن ها پرداخته ایم.

تست شارژ باتری

اگر ماشین شما روشن می شود، باید علائم مثبت و منفی یک مولتی متر را به ترتیب به باتری متصل کنید و همیشه نکات ایمنی را رعایت کنید. سیم قرمز ولت متر مطابق با “+” است در حالی که سیم سیاه مربوط به “-” است. قبل از شتاب دادن تا رسیدن به 2000 دور در دقیقه، باید خودرو را به برق وصل کرده و روشن کنید.

اگر ماشین شما هنوز روشن نمی شود، باید علاوه بر تقویت باتری، از ماشین دیگری استفاده کنید. این شامل شارژ مجدد باتری معیوب با استفاده از باتری اضطراری است. استفاده از کابل باتری برای این شارژ ضروری است. پس از انجام این کار، باید دوباره ولتاژ باتری را بررسی کنید

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا