هنر و سینما

دانلود فیلم همای سعادت فردین با لینک مستقیم

عاشقان فردین و ایرج

این فیلم نیز استقبال مناسبی داشت فیلم همای سعادت محصول مشترک ایران و هند فیلمی بود که میتوان گفت به لحاظ نویسنده هندی (اگر چه دستیاری ایرانی دارد)موضوعی بکر دارد در این فیلم سانجیو کمار بازیگر مشهور هند در آن سالها به ایفای نقش میپردازد این فیلم نیز با استقبال تماشاچی در ایران و با عدم استقبال در هندوستان مواجه شد . فیلم میعادگاه خشم دیگر فیلم فردین به نویسندگی سیروس الوند و بهزاد فراهانی(افراد آشنای سالهای اخیر)بود فیلمی که با بازی ایرج قادری همراه بود . در این فیلم فردین به ایرج قادری میگوید که دیگر در محله کلانتری آمده وجای مرافه و جنگ نیست که به نوعی نفی قیصر گونگی است این فیلم هم با استقبال مناسبی همراه شد . فیلم مردان خشن با بازی جمشید مشایخی و هنرمند تیاتر ارحام صدر همراه بود که به کلی از شخصیت علی بی غمی پر هیز میکند . این فیلم فروش نسبتا قابل قبولی دارد مرد هزار لبخند دیگر فیلم فردین و همکاری مجدد او با سیامک یلسمی بود که آرمان زری خوشگام و ایرج رستمی نیز در این فیلم به هنر نمایی میپردازند فیلم درون مایه ای شاد دارد و کلا فیلم قشنگی است و با استقبال مردم روبرو میشود. بازی در فیلم بابا شمل را میتوان از بازیهای قوی فردین نام برد در حقیقت میتوان این فیلم را آخرین فیلم قشنگ فردین نام برد وپس از آن دیگر هیچ فیلم فردین نتوانست بیننده را ارضا کند این فیلم دومین فیلم علی حاتمی کارگردان بزرگ سینما است که مانند فیلم قبلی او ریتمیک ساخته شده است .فیلم فیلم قشنگی است بازیگرانی مانند ناصر ملک مطیعی و فروزان نیز بر جذابیتهای آن می افزاید .اگر چه پیش بینی میشد این فیلم با فروش خوبی همراه همراه باشد ولی یک نقطه ضعف از بروز این امر جلوگیری میکند وآن همراهی تمامی فیلم با ریتم و آهنگی یکسان بود که اعصاب بیننده را آزار میداد در متن بعدی به بررسی چهار ده فیلم پایانی فردین که حکم سراشیبی برای پایان بازیگر اولی او بود میپردازیم.

پس از سلطان قلبها فردین در فیلم مردانه بکش محصول مشترک ایران و ایتالیا بازی کرد این فیلم را میتوان یکی از ضعیفترین و کم فروشترین فیلمهای سینمای فردین دانست فیلمی که هیچکدام از معیارهای پسند تماشاچی ایرانی را نداشت ضمن اینکه سنخیتی با فرهنگ ایرانی نداشت و به کل حکایتی ازافراد غربی داشت ضمن اینکه خود موضوع هو منطق و درون مایه مناسبی نداشت و دارای کارگردانی ضعیفی بود خود فردین هم این فیلم را جز ضعیفترین فیلمهایش میداند خشم کولی فیلم بعدی فردین ساخته ریاحی بود ریاحی در این فیلم سعی کرد فردین را از رل فردینی خارج کند که همین امر خود عامل نا موفقی فیلم بود دنیای پر امید فیلم بعدی فردین فیلمی است که بعضی ها معتقدند این فیلم از گنج قارون نیز زیبا تر است بازی زیبای ظهوری و فردین در صحنه ای که خود را به جای پرو فسور بیل جای میزنند(شاید این موضوع بعدها جرقه ای بود برای فیلم سازش) واقعا ستودنی است این فیلم باز هم رگه های علی بیغمی دارد این فیلم نیز فروش خوبی داشت فیلم نعره طوفان ساخته خاچکیان در حقیقت برای فردیت نه فردینی بود ونه فریاد نیمه شبی پس نتوانست موفقیت چندانی داشته باشد قصر زرین که کپی برداری از یک فیلم هندی بود به صورت رنگی ساخته شد و توانست پس از مدتها چهره مناسبی از ملک مطیعی ارایه دهد این فیلم نیز فروش نسبتا خوبی داشت این ایام مقارن بود با اکران فیلم قیصر که همانند گنج قارون (به همراه فیلم گاو که چندی پیش اکران شده بود)تحولی در سینمای ایران بود این ایام در حقیقت موجب معرفی بهروز وثوقی به عنوان بازیگری در حد بازیگر اول سینما و سقوط قارونیسم بود .

پس از پخش فیلم قیصر در بهمن 1348 که تماشاچی نزدیک به گنج قارون داشت تحول دیگری در سینما حاصل شد قیصر در حقیقت نقطه عطف دیگری در سینمای ایران بود طوری که نوع فیلمها از نوع قارونی و فیلم فارسی به قیصری تغییر ماهیت داد فیلم سکه شانس به کارگردانی ایرج قادری در بهار 1349 اولین فیلم فردین پس از قیصر بود که به نمایش در آمد . این فیلم درون مایه نسبتا خوبی داشت بازیها هم مناسب و زیبا بود و حد اقل تا نیمی سعی شده بود به آرمان های گنج قارونی نینجامد این فیلم که ماجرای فردی قمار باز است که به دلایلی روبروی برادر خود می ایستد و در نهایت هم فیلم با خوبی و خوشی تمام می شود اگر در حدودا یک سال قبل پخش میشد شاید فروشی به مراتب بیش از این داشت ولی در حال و هوا بودن قیصر چندان مردم را ترغیب به دیدن این فیلم نمیکرد هرچند فروش این فیلم مناسب بود .
ذکر یک نکته در مورد این فیلم جمله فردین در کارخانه به بهمنیار است که میگوید چشممون این یارو رو گرفته مگه ما دل نداریم مگه تو فیلم ندیدی دختر اعیونه میرسه به مکانیکه خوب ما هم مکانیکیم دیگه و بهمنیار در جواب به فردین می گوید آن فیلم است که این اشاره ای طنز آمیز به سینمای فردینی است فیلم یاقوت سه چشم فیلم بعدی فردین که باز یک کپی برداری از فیلمهای هندی است با شرکت همایون آذر شیوا و …است و درون مایه ای جنایی دارد این فیلم هم فروش مناسبی در سینمای ایران داشت فیلم مردی از جنوب شهر دیگر فیلم فردین باز قرابتی با فیلمهای قارونی داشت و درون مایه ای شاد داشت بازیگران خوبی چون ظهوری فروزان و عبداللاه بوتیمار نیز بر فروش فیلم افزود و باز فروش مناسبی داشت فیلم کوچه مردها دیگر فیلم فردین در سال 1349 تقریبا ترکیبی از سرنوشت (سنگام)و قیصر بود . این فیلم که با بازی ایرج قادری و پوری بنایی نیز همراه بود فیلمی پر فروشتر از مردی از جنوب شهر بود .

فیلم سلطان قلبها دومین فیلم جاویدان فردین تاثیر گرفته از عوامل زیر بود
1-فردین در آن سالها دیگر از جلد و نقشهای علی بی غمی خسته شده بود و مایل بود نقشی متفاوت بازی کند ودر آن بدرخشد
2-در آن سالها (1346)ملاحضه میشد که در جراید و محیط جامعه از طرف ایرج نقل میشود که فردین بدون ایرج هیچ است پس در سلطان قلبها فردین برای اثبات خطای این حرف عارف را بکار می گیرد و با موفقیت در این فیلم ثابت کرد که هنر فردین و هم چنین
زیبایی فیلم است که موجب شهرت فیلم و شخصی می شود
ایرج متوجه اشتباه خود میشود و از فیلمهای بعد (به غیر از یاقوت سه چشم)مجددا خواننده فردین می شود و برای فردین میخواند
در واقع فردین بهترین اجرا کننده ترانه های ایرج است و هیچکس مانند او لب خوانی شعر های ایرج را نداشت
خود ایرج پس از مرگ فردین درباره فردین میخواند
سلطان قلبم کشیدی چرا سایه از سر من
هرگز کجا این جدایی تو میشه باور من
یار قدیمی همیشه صمیمی به گلشن یاران تو عطر نسیمی
راه تو بسته دل تو شکسته به موی سپید و چهره خسته
ناز اون طرز غزلخونی تو شور شادی و پریشونی تو
با همه خاطره هام به مزار تو میام
شاخه ای گل میارم اشک گلگون می بارم
من تو رو به گنج قارون نمیدم
به زر و مال فراوون نمیدم
ای تو سینه موندنی مثل قصه خوندنی
از کدوم پنجره بود که پر زدی به دیار تازه ای تو سر زدی
چی بخونم نمیتونم میخوام آواز بخونم
کوچه مرد قصه های آشنا همدم مردم افتاده ز پا
مثل شب آروم ولی پر رمز و راز
مثل گل ساده ولی بی ادعا

آهنگ سلطان قلبها در حقیقت ماندگار ترین موسیقی و شعر فیلم سینمای ایران است طوری که در مراسم صدمین سال سینمای ایران آهنگ سلطان قلبها توسط ویولونیست ها نواخته و آن را نماد سینمای ایران میداند فردین در این فیلم که به کارگردانی خودش نیز است فیلمی بسیار لطیف ساخته است جنبه های درام و عاطفی فیلم بسیار خوب است طوری که جمشید مشایخی گفته هنگام دیدن این فیلم اشکش در آمده بازی لیلا فروهر که در این زمان هفت سال داشته است از نکات مثبت و قوت این فیلم است لحظات گفتگوی فردین و لیلا در کاباره هنگامی که لیلا می گوید خیلی دوست داری بخورم و مست کنم ولی کور خوندی جونم ما از اوناش نیستیم انسان را به شعف می آورد این فیلم اگر چه مانند گنج قارون فروش نداشت ولی فیلم موفقی بود ترانه های عارف در این فیلم از عوامل موفقیت این فیلم بود .

فردین در سالهای 42 و43فیلمهای متعددی بازی کرد که آقای قرن بیستم شاخصترین آنها بود فردین در این دو سال در سه فیلم مسیر رودخانه دهکده طلایی و ترانه های روستایی ایفای نقش کرداو در این سه فیلم ارایه گر نقش افرادی بود که یا روستایی بودند یا اینکه به علت جرمی به میان روستاییان پناه برده بود از این فیلمها استقبال نسبتا مناسبی به عمل آمد . فیلم در مسیر رودخانه دارای ترکیبی از شخصیت فردین در بیوه های خندان و فریاد نیمه شب بود. فردین در این دو سال در فیلمهایی چون جهنم زیر پای من و انسانها و قهرمان قهرمانان بر روی پرده های سینمایی ظاهر شد فیلم جهنم زیر پای من فیلم ضعیفی بود و استقبال خوبی نداشت . انسانها دیگر فیلم فردین بود .این اولین فیلم فروزان بود و فردین در کنار مجید محسنی و آرمان سه شخصیت پاک و انسان فیلم را بازی میکنند این فیلم به تهیه کنندگی و کارگردانی میثاقیه تهیه شد و استقبال نسبتا خوبی در سینماها داشت .
آقای قرن بیستم که پر فروشترین فیلم فردین تا قبل از سال44 بود در واقع ماجرای فردی بود که به علت بیماری مادر و دلمشغولی برای فقیران حاضر به همکاری برای چند تبهکار میشود. این فیلم از سیامک یاسمی در حقیقت خمیر مایه ساخت فیلم قارونی بود علاوه برفردین پوران و رفیع حالتی از بازیگران معروف این فیلم بودند .فیلمهای ببر کوهستان در سال44 از ضعیفترین فیلمهای فردین و عشق و انتقام دومین ساخته فردین تنها تجربه ای برای کارگردانی او بود و رهاوردی برای او نداشت.فیلم قهرمان قهرمانان در راستای فیلمهای یاسمی مسیر خود برای تکمیل چهره فردینی می پیمود این فیلم فروش نسبتا خوبی داشت .
فیلم خوشگل خوشگلها سومین ساخته فردین فیلم خوبی بود (از لحاظ موضوع در سال 44). این فیلم که سهیلا و ظهوری از بازیگران مشهور آن بودند باز به معرفی جوانی شوخ طبع میکرد که به علت خواست یکی از دوستانش خود را جای او میزند و همراه برادرانش وارد خانواده ای میشود.
فیلم گنج قارون فیلم بعدی فردین نقطه عطفی در سینمای ایران بود .این فیلم ساخته سیامک یاسمی پنجمین فیلم یاسمی با فردین و اوج پختگی و جا افتادن نقش فردینی بود .این فیلم از نظر موضوع و ساختار و بقیه عوامل فنی در زمان خود یک شاهکار محسوب میگردد و جهشی در سینمای ایران بود .صحنه های درام کمیک و زد و خورد در کناار صحنه های آواز خوانی مرد اصلی فیلم در کنار صحنه اجرای چهار نوع آواز توسط فروزان در کنار استخر تا آن سال و حتی مدتها بعد در سینمای ایران بینظیر بود .حضور ظهوری در صحنه های کمیک فیلم و صحنه بحث ظهوری و فردین در کنار استخر هتل بسیار عالی نوشته شده بود این فیلم از نظر مباحث نوشتاری و فیلمی تماشاچی را کامل ارضا میکرد و در امر جذب تماشاچی بسیار موفق بود .
این فیلم در سال 44 حدود 5/3 میلیون تومان فروش داشت و قریب2 میلیون نفر از این فیلم بازدید کردند که رقمی به واقع شگفت آور است
ترانه های فردین در این فیلم با محتوایی روان و دلنشین با صدای زیبای ایرج از عوامل بیشتر موفق بودن فیلم است

پس از موفقیت چشمگیر گنج قارون محمد علی فردین بدل به ستاره محبوب و بی رقیب سینمای ایران شد .فیلم گنج قارون در حقیقت ناجی سینمایی بود که به علت عدم تماشا چی مناسب در ورطه نابودی بود .پس از گنج قارون تعداد تماشا چی سینما برای هر فیلم به تعداد چشمگیری افزایش داشت و در حقیقت موجب آشتی مردم با سینمای ایران بود فردین پس از گنج قارون تا قبل سلطان قلبها در 11 فیلم بر روی پرده ها دیده میشود که قریب 9 عدد از آنها رنگ و بوی قارونی دارد.
فردین پس از گنج قارون در مدت کوتاهی در فیلم موطلایی شهر ما بر روی پرده ظاهر می شود این فیلم به کارگردانی شباویز همانطور که اشاره شد در حقیقت تکراری از مد های ایجاد شده توسط گنج قارون است تنها نکته این فیلم که موضوع مکانیکی است که به جبر زمان و تصادف دوستش حاضر به همکاری با گروهی تبهکار میشود حضور پوری بنایی در فیلمی همراه بازی مناسب او است این فیلم از نظر تجاری چندان موفق نبود فیلم امیر ارسلان نامدار که به نوعی داستان مشهور امیر ارسلان و فرخ لقا را به تصویر میکشد فیلم بعدی فردین بود .ویژگی این فیلم در حقیقت احاطه تعداد زیادی نا بازیگر در کنار فردین بود .این فیلم علی رغم اینکه چندان فیلم قوی نیست ولی با فروش بسیار خوبی همراه بود و این فروش تنها مبین محبوبیت فردین و محبوبیت ترانه هایش بود .
یارم به من خندیدش
گل به چمن خندیدش
میخوام برم دنبالش
بوسه زنم بر خالش
دیدی که خندید و رفت
حال منو دید و رفت
فیلم گدایان تهران فیلم بعدی فردین اقتباسی از فیلم آمریکایی معجزه سیب بود که فردین کارگردان آن بود این فیلم که دارای هنر پیشگان خوبی برای جذب تماشاچی بود اولین فیلم رضا بیک ایمانوردی در نقشهای پیتر فالکی بود که تا سالهای متمادی بر روی او ماند و باعث شد او بیشترین تعداد فیلم در قبل انقلاب را داشته باشد.
این فیلم به لحاظ حضور بازیگران ممتاز و موضوع نو و جذاب خود فیلم موفقی بود و فروشی چون امیر ارسلان داشت فیلمهای حاتم طایی و جهان پهلوان ساخته فردین و ریاحی مجددا تکراری از گنج قارون بود و فروشی کمتر از امیر ارسلان یا گدایان تهران داشت اما این فیلمها به تبع فرمول قارونی فروش خوبی داشت فردین در این سالها فضای سینما و موضوعی ایران را تنگ می بیند وغزم خود را جزم میکند تا بازیگری بین المللی شود پس به اردن میرود و دو فیلم مردی از تهران و طوفان بر فرازپاترا را بازی می کند
این فیلمها شخصیتی خلاف ذایقه فیلم های قارونی میشود و تا حدودی با شکست مواجه میشود .
فیلمهای طوفان نوح نیز با طرحی نه چندان مشابه گنج قارون ساخته شد و فروش چندان جالبی نداشت علی الخصوص که تماشاچی با نقش ملک مطیعی نتوانست کنار بیاید یلم شکوه جوانمردی باز با تبعیت از گنج قارون با هنر پیشه های مشابه (همراه شهلا )
ساخته دیگر از ریاحی فروش نسبتا راضی کننده ای داشت. فیلم چرخ وفلک نیز با فرمول گنج قارونی موفقیت خوبی داشت.این فیلم که با حضور بیک نیز بود ماجرای پسر بچه ای است که تبدیل به دزد می شود و ماجرای فیلم را رقم میزند .

فردین در سال38 فیلم دیگری را نیز بازی کرد با نام دوقلوها که نقش کوچکی در فیلم داشت ماجرای این این فیلم که ناصر ملک مطیعی و شهین بازیگران اصلی آن فیلم بودند راجع به مردی است که فرزند سیزدهم خود را سر راه میگذارد و پس از سالها وبزرگ شدن این پسر به علت دوقلو بودن با فرزند12 حواذث فیلم را رقم میزند کارگردان این فیلم شاپور یاسمی است
بازی نسبتا خوب فردین باعث ایفای نقش اول برای او در فیلم فردا روشن است در سال 39بود ماجرای این فیلم راجع به جوانی است که به اصرار خانواده با دختری عروسی میکند ولی به او علاقه ای ندارد سپس با دختر تغییر شکل میدهد و با هویتی دیگد خود را به پسر نزدیک میکند
سالها بعد نصرت اللاه وحدت فیلمی با مضمونی نزدیک به این فیلم ساخت با نام شوهر جونم عاشق شده که فیلم فیلمی گیشه ای بود این اولین فیلمی بود که چنگیز جلیلوند به جای فردین صحبت میکرد و آغازی برای مطرح شدن چهره فردین صدای جلیلوند و یکی دوسال بعد آواز ایرج که بدل به مثلثی ناگسستنی شد عاملی که انگار تماشاچی تنها صدای فردین را صدای جلیلوند میدانستند در حقیقت دوبله چنگیز جلیلوند به جای فردین منحصر به فرد و به دوبله فردینی معروف بود .
خود جلیلوند راجع به فردین میگوید:
دوبله فردین را بسیار دوست داشتم وبه جای فردین بسیار حساس حرف میزدم هنگامی که فردین فوت کرد خیلی ها از من خواستند بیایم و در مورد او صحبت کنم ولی من نپذیرفتم و به آنها گفتم اگر فردین مرده است من هم با او مرده ام فردین در این فیلم بازی خوبی را ایفا کرد تا مقدمات آشتی مردم با سینمای ایران(فیلم ایرانی)را فراهم آورد این فیلم به کارگردانی سردار ساگر و بازی دلکش و ویدا قهرمانی است .

فردین در سال1340 فیلم فریاد نیمه شب را بازی کرد این فیلم حکایت جوان جاه طلبی را دارد که به پول خود قانع نیست و همسر خویش را به بیشعوری(به علت اینکه همسر او عشق را سرمایه زندگی میداند)متهم میکند پس به سمت باندی خلاف کار کشیده میشود ولی در انتها متوجه اشتباه خود میشود این فیلم که به کارگردانی سامول خاچکیان و بازی آرمان و ویدا قهرمانی صورت گرفته در حقیقت فیلمی بود که فردین را به عنوان یک بازیگر خوب به مردم میشناساند ودارای فروش نسبتا خوبی نیز بود خود فردین از میان فیلمهای خود از ابتدا تا آقای قرن بیستم این فیلم را از همه بیشتر دو ست دارد پس از آن فیلم بیوه های خندان از فردین به نمایش در آمد که این فیلم مبین چهره و نقش فردینی شد جوانی صادق که به درد مردم میرسید .
این اولین فیلمی بود که [SIZE=4]ایرج به جای فردین میخواند واین خود آغازی در محبوبیت بیشتر فردین شد .
فردین در همان سال با فیلم دختری فریاد میکشد در سینما به تصویر در آمد ولی این فیلم تاثیر مثبتی ذر کارنامه او نداشت جوانی کشتی گیر که با جوانمردی خود موجب رفع خطر برای افراد ناتوان میشود پس از این فیلم طلای سفید ساخته واکران شد که فروش نسبتا خوبی داشت البته درون مایه این فیلم چندان قوی نیست ولی بعلت حضور پوران در این فیلم فروش خوبی داشت پس از این فیلم گرگهای گرسنه به کارگردانی خود او به نمایش در آمد که اصلا راضی کننده نبود سپس فیلم زمین تلخ که تقلید بسیار ضعیف و نابجایی از فیلمهای کابوی بود به نمایش درآمد این فیلم نیز همانند سه فیلم قبل حاصلی برای فردین نداشت فیلم ساحل انتظار فیلم بعدی از فردین بود این فیلم برعکس بقیه فیلمها در آن سالها درون مایه پردازش قصه ومیزانسن خوبی داشت و جهشی در سینمای ایران بود سیامک یاسمی کارگردان این فیلم وفروزان و جعفری از بازیگرا ن آن بودند فردین در این فیلم به تعبیری صاحب نقش منفی است.
فردین در فیلم زنها فرشته اند در نقش یک جاهل کلاه مخملی ظاهر میشود .
خود او میگوید:از این نقش راضی نبودم تا آنجا هم که یادم میآمد این قشر(افراد صاحب کلاه مخملی و جاهل) هیچگاه دارای جوانمردی نبودند بر عکس آنچه در اذهان بوددر مرحله بعد به فیلمهای فردینی که مظهر آن از آقای قرن بیستم و آواز ایرج در بیوه های خندان شروع میشود میپردازیم.


چهره ها/ تبریک نوه فردین برای تولد «مسعود کیمیایی»

لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد!
http://akhr.ir/4465468

11.4K

17

آخرين خبر/ هانا فردين با انتشار اين عکس در اينستاگرامش نوشت: پيکاسو تابلو رئال کشيد شايد خيلي قشنگتر از نقاشايي که رئال ميکشيدن
کشيد که بگه اگه بخواد رئال بکشه، رئال ميکشه
اما ما پيکاسو رو با چي ميشناسيم؟ کوبيسم!
رئال کشيدنِ پدرجان، بازي در فيلم “غزل” بود ولي مردم فردينو در کسوت همون سلطان قلبها ميخواستن، پس غزل شکست خورد، اما موند… موند و از قشنگترين کاراکترهايي شد که فردين بازيش کرد(پدرجان بجز تيپ هاي متداولي که بازي ميکردن، چند نمونه کاراکتر بازي کردن که خيلي قابل بحثه(بر فراز آسمانها، ياقوت سه چشم، هماي سعادت، خشم کولي، جهنم بعلاوه من، برزخيها و…)
“غزل” به کارگرداني مسعود کيميايي
تهيه کنندگي پرويز صياد
با بازي:
فردين فرامرز قريبيان و پوري بنايي
بر اساس داستان “مزاحم” از لوئيس خورخه بورخس ***
به بهانه ي زادروز استاد کيميايي
تولدتون مبارک آقاي کيميايي عزيز شما اونچه الان در صدد انجامش هستن رو يکبار قبلاً انجام دادين🌹

همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در ايتا
https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5
آخرين خبر در بله
https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا