برترین های کسب وکار ایرانیتکنولوژی

content delivery network چیست؟

با این حال، در دوره ای که اینترنت های پر سرعت در هر خانه ای یافت می شود، سرعت پایین بارگذاری اطلاعات بیشتر مربوط به ارائه دهنده خدمات یا سرور است. به همین دلیل، امروزه شرکت های بزرگ و کوچک با استفاده از تکنولوژی CDN، اطلاعات، صفحات وب، آهنگ، ویدئو و هزاران اطلاعات دیگر را با سرعتی بالا به صفحه مانیتور یا ایرباد های شما می رسانند. جهت اطلاعات بیشتر از دیتاسنتر آوابرید همراه ما باشید.

اگر سوال CDN و آوابرید چیست در ذهن شما نیز بخش بسته، برای پاسخ به آن مطالعه این مقاله به شما پیشنهاد می شود.

نحوه عملکرد CDN؛ بهبود سرعت بارگذاری سایت

CDN یا همان Content Delivery Network وظیفه رساندن، توزیع محتوا و اطلاعات به سرور بازدیدکننده سایت را بر عهده دارد. معمولاً روی یک می توان سایت های مختلف با محتوا های متنوع قرار بگیرد. این محتوا شامل صفحات وب، تصویر، ویدئو و سایر موارد است. اگر یک شرکت هزاران مشتری داشته باشد که همه آن ها به طور هم زمان قصد تماشای ویدئویی مشخص در سایت شرکت را داشته باشند، قطعا سایت با کندی سرعت و عدم پاسخگویی مواجه خواهد شد. در این صورت، تجربه کاربری و رضایت مشتری به شدت افت خواهد کرد.

در این موقعیت استفاده از یک CDN می تواند جلوی این اتفاق ناگوار را از طریق کپی کردن یک نسخه از ویدئو در سراسر شهر های بزرگ کشور بگیرد.

با کمک CDN، کاربر در هر مکان و زمانی که بخواهد، امکان تماشای ویدئوی دلخواهش را خواهد داشت. زیرا اطلاعات مورد نیاز او از نزدیک ترین مکان استریم می شود. از آن جایی که اطلاعات روی سایت بر چند سرور در سراسر کشور قرار می گیرد، کاربر با کندی سرعت و لود نشدن فیلم یا تصویر مواجه نخواهد شد.

حال شاید از خود بپرسید دقیقا نحوه عملکرد CDN چیست؟ درواقع CDN باعث اتصال چندین سرور در سراسر دنیا می شود تا اطلاعات از سرور مادر، با سرعت بالا تر و هزینه ای کمتر به هزاران مخاطب در شهر های مختلف نمایش داده شود.

معرفی سرور مادر؛ تضمین امنیت سایت به کمک IXPs

CDN سرور های مختلف را در نقطه های اتصال اینترنت قرار می دهد. IXPs یا نقاط تبدیل اینترنت، مکان های ثابتی هستند که برای ایجاد دسترسی شبکه های مختلف اینترنت ایجاد شده اند. با اتصال به این نقاط، سرویس های خدمات دهنده CDN می توانند هزینه های انتقال داده را به شدت کاهش داده و سرعت آن را افزایش دهند.

معمولاً شرکت های ارائه دهنده این خدمت، سرور مادر یا هاست را در یک مکان استراتژیک و با امنیت بالا قرار می دهند تا از هرگونه خطا، خاموشی و حملات شبکه در امان باشند. به همین دلیل است که انتخاب هاست نیز اهمیت بسیاری برای میزبانی سایت برای کسب و کار های مختلف دارد. پیشنهاد می کنیم، برای افزایش اطلاعات خود، مقاله «» را مطالعه کنید.

کاربرد CDN؛ مزیتی که شرکت های بزرگ از آن چشم پوشی نمی کنند!

مزایا و کاربرد استفاده از CDN به طور مستقیم به ابعاد و نوع اینترنت مورد نیاز وابسته است. با این وجود برای اینکه بتوان به سوال مزایای CDN چیست پاسخ داد، به طور خلاصه، این موارد را در ادامه بیان کرده ایم:

  • بهبود وضعیت سئو سایت
  • کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوی گوگل
  • کاهش مصرف پهنای باند و ترافیک هاست
  • افزایش تعداد صفحات بررسی شده در روز توسط روبات های گوگل
  • افزایش رضایت بازدیدکنندگان به دلیل بهبود سرعت بارگذاری سایت
  • بالا بردن ایمنی سایت
  • ارتباط و همخوانی راحت با مدیریت محتوای وردپرس

همان طور که گفته شد، یکی از دلایل استفاده از سرویس CDN تاثیر آن بر سئو سایت است. همین موضوع، اهمیت یادگیری سئو و بهینه سازی سایت را نشان می دهد. پیشنهاد می شود ابتدا، با مطالعه مقاله «» آگاهی خود را در خصوص سئو و نحوه به کار گیری آن افزایش دهید.

معایب سرویس توزیع محتوا چیست؟

نحوه استفاده از CDN برای کسب و کار های بزرگ و کوچک

بسیاری از شرکت های بزرگ مانند مایکروسافت، اپل و گوگل، به کمک CDN، اطلاعات مختلف را به میلیون ها کاربر در سراسر دنیا ارسال می کنند. برای مثال، برنامه iTunes از شرکت اپل، موزیک  و ویدئو ها را از طریق CDN برای کاربران خود قابل دسترس کرده اند.

شرکت آمازون، بزرگ ترین ارائه دهنده داده های ابری در دنیا، طی تحقیقاتی دست یافت که یک ثانیه تاخیر در بارگذاری اطلاعات، حدود یک میلیون و 600 هزار دلار در فروش سالیانه به شرکت ضرر وارد خواهد کرد. در حالی که غول موتور جستجوی گوگل، این زمان را 0.4 ثانیه و ضرر وارد شده را 8 میلیون سرچ کمتر در روز برآورد کرده است!

با وجود همچین نتایج وحشتناک، آن هم فقط به دلیل کسری از ثانیه، بعید نیست که شرکت های بزرگ در دنیا حاضرند میلیون ها دلار صرف بهینه سازی سایت و سرعت بارگذاری اطلاعات خود صرف کنند.

با این حال، آیا CDN برای کسب و کارهای کوچک نیز کاربرد دارد؟ به عنوان مدیر یک استارتاپ یا کسب و کار کوچک، چگونه می توانید از CDN استفاده کنید؟ راه های بسیاری برای شما وجود دارد! فقط کافی است شروع کنید. ابتدا پیشنهاد می شود با بهینه سازی سایت و کد نویسی، سرعت بارگذاری اطلاعات را افزایش دهید. سپس به کمک سرویس های CDN مختلفی که وجود دارد، اطلاعات کسب و کار خود را در اختیار همه مردم قرار دهید.

ولی برای این که بتوانید از همه خدمات CDN بین المللی استفاده کنید، باید دامنه سایت خود را از ir تغییر دهید. از این رو پیشنهاد می شود برای شروع، مقاله «» را مطالعه کرده تا با چگونگی تغییر دامنه آشنا شوید.

بهبود وضعیت سایت با کدنویسی یا CDN؛ مسئله این است!

در این مقاله به سوال «CDN چیست و چه کاربردی دارد» پاسخ دادیم. از آن جایی که شبکه توزیع محتوا در ایران به صورت محدود ارائه می شود، بسیاری از کسب و کار ها نسبت به استفاده از آن مطمئن نیستند.

به طور کلی برای بهبود سرعت بارگذاری سایت، افزایش رضایت کاربری و برقراری امنیت شبکه، راه های دیگری نیز وجود دارد. یکی از آن ها، رعایت استانداردهای سئو تکنیکال در طراحی سایت است که برای آشنایی بیشتر پیشنهاد میکنیم در زمان مناسب مقاله «» رو در سایت وبسیما مطالعه کنید. با به کار گیری این تکنیک ها، سرعت سایت بدون صرف هزینه های سنگین بهبود می یابد.

اگر شما نیز تجربه به کار گیری از روش های گفته شده را دارید، با ما در قسمت نظرات درمیان بگذارید. علاوه بر این، کارشناسان وبسیما آماده پاسخگویی به سوالات شما خواهند بود.

سوالات متداولبدون CDN، سرورها به همه درخواست های کاربران پاسخ می دهند که این امر منجر به ترافیک سنگین و از دسترس خارج شدن سرورها می گردد. CDN کمک می کند تا سرورهای مستقر در نقاط مختلف جغرافیایی، به نزدیک ترین کاربران خود پاسخ دهند. در حقیقت اطلاعات سایت از روی سروری که به موقعیت کاربر نزدیک تر است، فراخوانی می شود.

نحوه عملکرد CDN چگونه است؟

بیش از نیمی از ترافیک اینترنت، توسط CDN کاهش می یابد. هدف اصلی CDN، کاهش زمان تاخیر (تاخیر بین ارسال درخواست برای بازدید یک صفحۀ وب و لود شدن آن صفحه وب بر روی دستگاه مورد نظر) است. در واقع با کاهش مسافت فیزیکی، می توان زمان تاخیر و همچنین ترافیک را کاهش داد.

کاری که CDNها انجام می دهند این است که نسخه های کش شده از محتوای شما را بر روی سرورهای مختلفی در نقاط مختلف جهان نگهداری می کنند که به PoPs معروف است. این PoPsها شامل سرورهای ذخیره سازی مخصوص به خود هستند و مسئولیت پاسخ دهی به کاربر منطقه خود را بر عهده دارند.

اگر نتواند فایل مورد نظر را پیدا کند، به دنبال محتوا بر روی سایر سرورها در بستر CDN خواهد بود و در نهایت به کاربر پاسخ می دهد. زمانی که محتوا در دسترس نباشد و یا قدیمی شده باشد، CDN مانند یک پروکسی عمل نموده و درخواست به سرور مبدا ارسال می نماید، و داده های دریافت شده را به منظور پاسخ دهی به درخواست های آینده در خود ذخیره می کند.

اگر چه محتوای ارائه شده توسط وبسایت ها، یک نوع استفاده رایج برای CDN می باشد، اما تنها مورد استفاده آن نیست. در حقیقت CDNها، محتوای بسیار متنوعی شامل: ویدئوهایی با کیفیت HD و 4K، فایل های صوتی، دانلود نرم افزارهایی مانند اپلیکیشن ها، بازی، بروزرسانی سیستم عامل، آرشیو داده ها شامل اطلاعات دارویی و اطلاعات مالی و بسیاری دیگر را ارائه می دهند.

به طور کلی می توان گفت هر داده ای که قابلیت دیجیتالی شدن دارد، می تواند از طریق CDN ارائه گردد.

CDN provider چیست؟

یک CDN provider، امکان ارائه محتوا به کاربران نهایی را توسط صاحبان مشاغل از طریق شبکه تحویل محتوا (CDN) فراهم می آورد.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا