برترین های کسب وکار ایرانیتکنولوژی

چگونه کنترل از راه دور بسازیم

طرز کار و ساخت کنترل از راه دور رادیویی

طرز کار و ساخت کنترل از راه دور رادیویی کنترل از راه دور رادیویی یکی از مدارات پرکاربرد برای کنترل دستگاه ها از راه دور می باشد. این نوع از کنترل ها مزایای زیادی نسبت به کنترل از راه دور 24 کانال 40 آمپر پیامکی ، وای فای ، ریموتی و دزدگیر و مادون قرمز دارند که می توان به برد بیشتر و عدم نیاز به قرار دادن فرستنده روبروی گیرنده اشاره کرد. در این کتاب به طرز کار مدار کنترل از راه دور پرداخته و چگونگی ساخت مدارات کنترل از راه دور را بصورت کامل تشریح کرده ایم. این کتاب با فرمت word تهیه شده است و می تواند بعنوان تحقیق دانشجویی مورد استفاده دانشجویان عزیز قرار گیرد.

یکی از پرکاربردترین وسائل در انجام انواع پروژه های هوافضا رادیو کنترل می باشد. امروزه در اطرافمان لوازم بسیاری وجود دارند که به صورت رادیویی کنترل می شوند و دنیای کنترل از راه دور (remote control) را به وجود آورده اند. اساس کار همه ی این کنترلرها امواج الکترومغناطیسی هستند که در بازه های مختلف عمل می کنند. مانند رادیو در بازه امواج رادیویی، ریموت های وسایل خانگی در بازه ی فروسرخ و موبایل در بازه گیگاهرتز. هواپیمای مدل، هاورکرافت، هلیکوپتر و بالون را نیز می توان با رادیوکنترل از راه دور هدایت کرد. این سامانه اطلاعات را در بازه ی مگاهرتز و گیگاهرتز از دسته ی رادیوکنترل به گیرنده در هواپیمای مدل انتقال می دهد و موتور یا سرووها را به حرکت در می آورد. برای تهیه رادیو کنترل مورد استفاده در پروژه های هوافضا می توانید به فروشگاه اینترنتی تبیان مراجعه کنید. این رادیوها در انواع مختلف و برای همین نوع سرگرمی ها گسترش پیدا کرده اند و انواع مختلف و متنوعی یافته اند.

اما در همه ی آن ها این قسمت ها وجود دارد: فرستنده یا دسته ی کنترل که حداقل باید دارای 4 الی 6 کانال (هر فرمان متفاوت یک کانال نامیده می شود) باشد تا بتواند قسمت های مختلف یک مدل را کنترل کند مانند گاز، شهپرها و بالک ها . کانال های اضافه تر می تواند چراغ ها، چرخ ها، دودزا و یا… را کنترل کند. در کنار هر دسته فرمان(joystick) دکمه ای برای تصحیح(trim) آن فرمان وجود دارد. در رادیوهای پیشرفته تر صفحه ی نمایشی برای  تنظیمات بیشتر و حتی به حافظه سپردن حالت ها وجود دارد. فرستنده های معروف به “فرکانسی” از محدوده های باند 27 تا 76 مگا هرتز برای  فرستادن امواج استفاده می کنند. برای تداخل نداشتن امواج، این رادیوها باید فرکانس های مختلفی را در یک محیط داشته باشند.

جدول زیر نمونه ای از کانال های فرکانسی موجود در باند 35 مگاهرتز است. نوع دیگر فرستنده و گیرنده ها  در محدوده ی 2.4 گیگاهرتز عمل می کنند که با توجه به فن آوری پیشرفته ی موجود در آن امکان تداخل نزدیک به صفر است و نیاز به کانال های مختلف در آن نیست. گیرنده ها نیز متاسب با فرستنده ها هستند و پروتکل های یکدیگر را فقط اجرا می کنند. با ابعاد کمی که دارند درون هر وسیله ای قرار بگیرند و فرامین را کنترل کنند. وزن آنها بسیار کم می باشد  (کمتر از 10 گرم) و این باعث می شود تا بتوان ریزپرنده ها را ساخت. در زیر چند نمونه گیرنده را می بینیم. در رادیوهای پیشرقته ی امروزی درون جعبه ی رادیو این لوازم وجود دارد که در شکل یک نمونه را می بینید: 1. دسته ی کنترل (فرستنده) 2. گیرنده 3. باطری دسته ی کنترل (عموما از جنس Ni-MH) 4. باطری گیرنده (عموما از …

یک وسیله ارتباطی می دیدند واز ان فقط برای ارتباط با یکدیگر استفاده می کردند به مرور زمان با پیدایش اینترنت مردم متوجه شدند که از خطوط تلفن برای کارهای دیگری نظیر اموزش، اطلاع رسانی، سرگرمی و… می توان استفاده کرد.وتکنولوژی توانست فیلم و موسیقی را نیز از طریق اینترنت در اختیار عموم قرار دهد وهم اکنون شما می توانید تمام نیازهای خود از جمله خرید،اموزش،ارتباط باتمام نقاط جهان،اطلاع از هواشناسی وپی بردن به اخبار روز را در چند ثانیه انجام دهید در صورتی که در گذشته برای انجام تمام این کارها شما باید ساعت ها وقت و انرژی و هزینه را صرف انجام همین کارها می کردید و حال شما می توا نید کارهای بسیار زیادی را از طریق همین خطوط تلفن انجام دهید.واینک شما میتوانید از طریق خطوط تلفن بدون نیاز به بودن شما در محل و حتی وجود شما در هزاران کیلو متری محل چند وسیله را کنترل کنید .

مزیت این دستگاه بر خلاف دستگاه های رادیویی ومادون قرمز که برد محدودی دارند دارای برد زیاد تا هزاران کیلو متر است در ضمن این مدار بدلیل سادگی بر خلاف دو روش قبل از نظر هزینه هم مقرون به صرفه است و هزینه بسیار کمتری را با توجه به برد عالیی که دارد شامل می شود ومهمتر از همه در این دستگاه بر خلاف دستگاههای ساخته شده به وسیله ی  امواج رادیو ومادون قرمز از خطای بسیار کمی حتی نزدیک به صفر برخوردار است مزیت دیگر این سیستم اسفاده از یک گیرنده مرکزی و صدها فرستنده که همین تلفن های معمولی هستند تشکیل شده است یعنی برای فرمان دادن به این دستگاه فقط نیاز به یک تلفن معمولی و خط تلفن است

با این پروژه می توان 6 وسیله برقی را از راه دور کنترل کرد. برد رادیویی این پروژه 100 متر می باشد. هم برد فرستنده و هم برد گیرنده با مدار چاپي كار شده است. همراه اين پرو‍ژه موارد زیر ارسال می شود: 1.       يك CD  كه شامل فايل هاي زير مي باشد: شماتیک كامل مدار كه با نرم افزار   Proteus v7.5 رسم شده است. شماتیک PCB مدار. يك فايل PDF كه شامل شرح كامل از پروژه است، و تمامي قسمت هاي پروژه را با مراحل ساخت آن كامل شرح ميدهد. نرم افزار Proteus v7.5 2.       یک عدد آداپتور 12 ولت برای گیرنده. 3.       یک باتری کوچک 12ولت برای فرستنده.  جهت سفارش ساخت این پروژه به سایت www.M32.ir مراجعه کنید.

بطور مختصر این دستگاه این امکان را بشما می دهد که از طریق یک خط تلفن یا تلفن همراه در هر کجای دنیا که باشید هر تعداد وسیله ای را که می خواهید در منزل یا محل کار ویا کارخانه خود کنترل کنید و کارهای متنوع دیگری را نیز انجام دهید مثلا ً :  هنگام مسافرت برای گمراه کردن سارقان چراغ رادیو یا تلویزیون منزل خود را به مدت دلخواه روشن یا خاموش کنید یا در گرما وسرمای زیاد قبل از رسیدن به منزل وسایل گرمایشی ویا سرمایشی خود را روشن کنید تا منزل برای ورود شما اماده شود ویا برای کنترل وسیله مهمی که فقط مایل هستید خودتان ان وسیله را روشن یا خاموش کنید از این دستگاه استفاده نمایید و حتی میتوانید صدای درون خانه یا محل این دستگاه را از گوشی تلفن گوش کنید و یا صدای خود را پخش نمایید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا