برترین های کسب وکار ایرانیعلمی و پزشکی

تقویت تخمدان و بارداری سریع با چه روش هایی امکان پذیر است؟

چه به دلیل افزایش سن و چه به خاطر هیجان و ذوق و یا حتی اصرار اطرافیان، در هر حال بسیاری از زوجین به دنبال این هستند که هر چه سریع تر باردار شده و ماه ها در انتظار بچه دار شدن نمانند. این احساس کاملا قابل درک است و طبیعی است که با زمان بر شدن روند بچه دار شدن، به مرور نگران و مضطرب شوید. به همین دلیل ما در این مقاله راهکارهایی را برای تقویت تخمدان و بارداری سریع معرفی کرده ایم تا شاید راهگشای زوجینی باشد که در دوران اقدام هستند.

راهکارهایی برای تقویت تخمدان و بارداری سریع

قبل از هر چیز، باید بدانید که بر اساس داده های معتبر شانس کلی وقوع بارداری برای هر زوج، در شرایط ایده آل در هر ماه در حدود 20 تا 30 درصد بوده و به همین دلیل بچه دار شدن، ممکن است امری زمان بر باشد. به همین دلیل نیز، اگر خانمی زیر 35 سال سن داشته باشد، برای باردار شدن به صورت طبیعی در حدود 12 ماه فرصت داشته و اگر سن او بالای 35 سال باشد و یا اینکه اگر در گذشته باردار شده باشد، برای بارداری مجدد 6 ماه فرصت در نظر گرفته می شود. بنابراین، در این پروسه صبوری شرط اصلی و ضروری است که باید رعایت شود.

اگر در این میان، خانمی به مشکل سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا همان تنبلی تخمدان مبتلا باشد، شرایط برای او سخت تر نیز خواهد شد، زیرا به دلیل این شرایط تخمک گذاری در این زنان با اختلال روبرو است که شانس کلی باردار شدن آن ها را کاهش می دهد. اما شما نباید ناامید شوید. زیرا با وجود تمام این مسائل، خوشبختانه چند روش طبیعی برای افزایش قدرت باروری و همچنین تقویت تخمدان و بارداری سریع وجود دارد که می توانید از آن ها کمک بگیرید. این روش ها عبارت هستند از:

1. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان بخورید

آنتی اکسیدان هایی مانند فولات (اسید فولیک) و روی (زینک)، ممکن است قدرت باروری را هم در مردان و هم در زنان افزایش دهند. زیرا آن ها می توانند رادیکال های آزادی را که به اسپرم و تخمک آسیب می رسانند، غیرفعال کنند. میوه ها، سبزیجات، انواع مغزیجات و آجیل به ویژه گردو و همچنین غلات، نمونه های خوبی از خوراکی هایی هستند که آنتی اکسیدان های مفید مانند ویتامین C و E، اسید فولیک، بتا کاروتن و لوتئین به میزان زیادی در آن ها وجود دارند. فراموش نکنید که رژیم غذایی شما، نقش مهمی در تقویت تخمدان و بارداری سریع دارد. به علاوه تغذیه سالم در به شما کمک می کند که بارداری کم خطری را تجربه کرده و نوزادی سالم به دنیا بیاورید. به همین دلیل توصیه می شود که مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

2. به وعده صبحانه اهمیت بیشتری بدهید

اگر به دنبال تقویت تخمدان و بارداری سریع هستید، وعده صبحانه را فراموش نکنید. این مساله در مورد زنانی که از مشکل سندرم تخمدان پلی کیستیک رنج می برند، اهمیت بسیار زیادی دارد، زیرا مطالعات نشان داده اند که خوردن صبحانه آن هم با حجم بیشتر، می تواند به بهبود قدرت باروری در این دسته از زنان کمک کند (البته به شرط آنکه از حجم سایر وعده های غذایی کم کنید تا چاق نشوید).

3. مصرف چربی ها را به حداقل برسانید

چربی های اشباع شده و ترانس که انواع فست فودها و غذاهای سرخ کردنی یافت می شوند، خطر ناباروری و اختلال در تخمک گذاری را به شدت افزایش می دهند. البته که در صورت مصرف بیش از حد چربی های اشباع نشده، ممکن است مردان نیز در معرض ناباروری قرار بگیرند.

4. مصرف کربوهیدرات ها را کاهش دهید

پیروی از برنامه غذایی کم کربوهیدرات (که کمتر از 45 درصد کالری آن از کربوهیدرات ها تامین می شود)، به طور کلی برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک توصیه می شود. مطالعات متعدد نشان داده اند که کنترل میزان دریافتی کربوهیدرات ها، نه تنها به حفظ وزن در محدوده سالم و کاهش چربی و کمک می کند، بلکه با تنظیم پریودها، نقش مهمی در تقویت تخمدان و بارداری سریع در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دارد.

به علاوه فراموش نکنید که کربوهیدرات های تصفیه شده را کمتر مصرف کنید. زیرا این دسته از کربوهیدرات ها، سریع تر جذب شده و در نتیجه باعث افزایش قند خون و سطح انسولین می شوند. بنابراین با توجه به اینکه سندرم تخمدان پلی کیستیک با سطح بالای انسولین همراه است، کربوهیدرات های تصفیه شده می توانند آن را بدتر کنند. به علاوه کربوهیدرات ها در هنگام تجزیه شدن، به گلوکز، فروکتوز و سایر قندهایی تبدیل خواهند شد که باعث التهاب در بدن شما می شوند و از سوی دیگر، التهاب می تواند باعث آسیب بافتی و کاهش جریان خون به تخمدان ها شود که این امر، رشد تخمک و تخمک گذاری را مختل می کند.

5. فیبر بیشتری بخورید

فیبر که در انواع میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوباتی مانند لوبیا به وفور یافت می شود، به بدن شما کمک می کند تا هورمون های اضافی را دفع کرده و قند خون را در سطح متعادل و طبیعی حفظ کند. انواع خاصی از فیبرها با اتصال به مقادیر اضافی از هورمون استروژن موجود در روده ها می توانند به حذف آن ها کمک کنند و از آنجا که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک با مشکل سطح بالای استروژن در بدن مواجه هستند، در پیش گرفتن یک رژیم غذایی غنی از فیبر می تواند به تقویت تخمدان ها و بارداری سریع این دسته از افراد کمک کند.

چرخه تخمک گذاری

در اوایل سیکل قاعدگی، یک کیست کوچک به نام فولیکول در تخمدان زن شروع به رشد می کند. بافت اطراف این فولیکول ها سبب ترشح هورمون استروژن شده و استروژن سبب تولید موکوس می شود و سپس موکوس حرکت اسپرم را در لوله های رحمی تسهیل می کند. بعلاوه استروژن سبب رشد بافت دیواره رحم و آماده شدن رحم برای لقاح تخمک و اسپرم می شود.

در اواسط سیکل پریود، غده هیپوفیز سبب تحریک هورمون LH شده و این هورمون سبب آزاد شدن تخمک از فولیکول تخمدان می شود. همچنین این هورمون باعث تحریک هورمون پروژسترون شده و این تحریک پروژسترون تا پایان قاعدگی ادامه می یابد. اگر بارداری رخ دهد ترشح هورمون پروژسترون ادامه خواهد یافت و سلول حاصل از لقاح تخمک و اسپرم سبب ترشح هورمون HCG می شود.

اهمیت تخمک سالم برای بارداری

از آنجایی که یکی از عوامل مهم در لانه گزینی موفق و بارداری سالم، سلامت تخمک ها می باشد؛ بنابراین دقت در تقویت تخمک ها و تخمک گذاری با تغذیه مناسب و اصلاح سبک زندگی اهمیت زیادی دارد. برخلاف تصورات گذشته که به نظر می رسید ذخیره تخمدان زنان از بدو تولد و در ادامه با وقوع چرخه پریودی کاهش می یابد، امروزه مشخص شده برخی سلول های بنیادی قابلیت تولید و احیای تخمک های سالم و جدید را دارند.

بااین حال، در همه زنان با افزایش سن می توان شاهد افت کیفیت و کمیت تخمک ها بود که مشکلات ناباروری را به دنبال خواهد داشت. در طول سال های پیش از یائسگی، بانوان می توانند با درپیش گرفتن راهکارهایی همچون رژیم غذایی مناسب، مصرف مکمل ها، استفاده از مواد غذایی گیاهی و افزایش گردش خون در دستگاه تولیدمثل به افزایش سلامت تخمک های خود کمک کنند؛ اما درصورت عدم موفقیت و بالا رفتن سن، روش هایی همچون آی وی اف (IVF)، تخمک اهدایی یا فرزندخواندگی پیش روی زوجین قرار می گیرد.

مهم ترین عوامل اثرگذار بر سلامت تخمک در طی این دوره و کمک به ادامه یافتن چرخه تخمک گذاری عبارتند از:

  • تغذیه مناسب و سرشار از مواد مغذی موردنیاز بدن
  • پرهیز از استرس و اضطراب محل کار یا خانه برای جلوگیری از تولید بیش ازحد کورتیزول، پرولاکتین و…
  • داشتن جریان خون مناسب با نوشیدن حداقل 8 لیوان آب در روز
  • حفظ تعادل هورمونی بدن با درپیش گرفتن سبک زندگی سالم به منظور کمک به روند طبیعی چرخه تخمک گذاری
  • اکسیژن رسانی به سلول ها با انجام ورزش هایی مانند یوگای مخصوص بارداری، پیاده روی نیمه تند و تنیس
دکمه بازگشت به بالا