برترین های کسب وکار ایرانیعلمی و پزشکی

کمبود ویتامین ب 1 300 در بدن چه عوارضی دارد؟

چه کسانی در معرض خطر کمبود ویتامین ب هستند؟

بعضی گروه ­های خاص، مانند افراد مسن و زنان باردار، بیشتر در معرض خطر کمبود ویتامین ب قرار دارند. آن­ها به مقدار بیشتری از بعضی انواع ویتامین ب احتیاج دارند. بعضی بیماری­ ها نظیر بیماری کرون، بیماری سلیاک، HIV و اختلال مصرف الکل مانع از جذب ویتامین ب توسط بدن میشود و خطر کمبود را بالا می برد. علائم کمبود ویتامین ب 1 300 بسته به این که در کدام یک از انواع آن دچار کمبود هستید متغیر است. این علائم از خستگی و گیجی گرفته تا کم­ خونی یا اختلال سیستم ایمنی متغیر است.

تیامین که بیشتر با نام ویتامین ب1 (B1) شناخته می شود، از اولین ترکیباتی می باشد که به طور رسمی به عنوان ویتامین شناخته شده است. این ویتامین نقش پررنگی در متابولیسم کربوهیدرات ها و عملکرد سلول های عصبی دارد. لازم به ذکر است ویتامین ب1 ذخیره ی بسیار کم و ناچیزی در بدن دارد و پس از 14 روز تخلیه می شود. از جمله عواملی که مانع جذب آن می شوند می توان الکل را مثال زد. این ویتامین مانند سایر ویتامین ها در عملکرد های حیاتی بدن نقش ایفا کرده و کمبود آن موجب صدماتی به بدن خواهد شد.

قرص ویتامین ب1 300 میلی گرم یک مکمل بسیار مفید برای تامین ویتامین ب 1 مورد نیاز بدن است. این ویتامین فواید زیادی برای بدن دارد که از بین آنها می توان به درمان نارسایی احتقانی قلب با افزایش خون رسانی و اکسیژن رسانی به قلب اشاره کرد. قرص ویتامین ب 1 300 میلی گرم به ارتقاء سلامت و عملکرد دستگاه عصبی کمک می کند. این ویتامین سبب افزایش انرژی و همچنین افزایش متابولیسم بدن می شود.

چرا باید ویتامین ب1 استفاده کنیم ؟

تیامین نقش مهمی در عملکرد صحیح سیستم عصبی دارد و به همین دلیل در اختلالات و بیماری های مربوط به دستگاه عصبی مانند درمان بی حسی، سوزش، خواب رفتن و یا احساس گزگز در نوک انگشتان دست و پا به دلایل مختلف از جمله نوروپاتی دیابتی تجویز می شود. برخی از پزشکان هم این ویتامین را جهت تقویت حافظه و کاهش مشکل فراموشی در بیماران مبتلا به آلزایمر و نیز برای جلوگیری از سندرم قاعدگی دردناک توصیه می کنند. کمبود شدید و مزمن این ویتامین سبب بروز بیماری بری بری می شود که همراه با اختلالات عصبی شدید است و اگر درمانی صورت نگیرد سبب تخریب سیستم اعصاب و حتی مرگ می شود.

یکی از هشت ویتامین گروه B ویتامین B1 یا همان تیامین است که وظایف مهمی را در بدن انسان ایفا می کند. ویتامین B1 در تبدیل غذا به انرژی نقش داشته و تقریبا در همه سلول ها مورد استفاده قرار می گیرد. بدن انسان قادر به تولید تیامین نیست بنابراین به ناچار باید از طریق خوردن منابع غنی از این ویتامین، آن را به بدن خود برسانیم. در این مقاله با علائم کمبود ویتامین B1 آشنا شده و در صورت مشاهده آنها در بدن خود، برای رفع این مشکل اقدام کنید. علل کمبود ویتامین B1 کمبود ویتامین B1 بیماری چندان رایجی به خصوص در کشورهای پیشرفته نیست اما برخی فاکتورها ریسک ابتلا به کمبود تیامین را در بدن افزایش می دهند:

مصرف بیش از حد الکل

سن بالا

ابتلا به بیماری ایدز

دیابت

جراحی های چاقی

دیالیز

استفاده از داروهای مدر در دوز بالا بسیاری از افراد اصلا متوجه کمبود تیامین در بدن خود نمی شوند زیرا علائم کمبود ویتامین B1 اغلب خفیف بوده و نادیده گرفته می شوند.

علائم کمبود ویتامین B1

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر ممکن است به کمبود ویتامین ب 1 مبتلا باشید و در این صورت توصیه می شود تا با پزشک مشورت کنید: یکی از شایع ترین علائم کمبود ویتامین B1 از دست دادن اشتها است. تیامین در تنظیم سیری در بدن نقش مهمی داشته و به کنترل “مرکز سیری” در هیپوتالاموس مغز کمک می کند. هنگامی که بدن با کمبود ویتامین ب 1 مواجه می شود، عملکرد طبیعی مرکز سیری دچار اختلال شده و فرد بدون اینکه واقعا سیر باشد، احساس سیر بودن می کند و همین مساله اشتها را کاهش می دهد.

هنگامی که اعصاب شما تحریک پذیر شود، اغلب به سرعت ناراحت می شوید و ناامیدی به سراغتان می آید. تحریک پذیر شدن اعصاب افراد می تواند علل مختلفی داشته باشد و به شرایط جسمی و روانی مرتبط است اما شاید یکی از علائم کمبود ویتامین B1 نیز باشد. تحریک پذیری بیش از همه در نوزادان مبتلا به بری بری گزارش شده است زیرا این بیماری بر اثر کمبود تیامین حاصل می شود. احساس خستگی دلایل متعددی می تواند داشته باشد اما با این حال با توجه به نقش حیاتی تیامین در تبدیل غذا به انرژی بعید نیست که خستگی مربوط به کمبود ویتامین ب 1 در بدن نیز باشد. اما به هر حال خستگی را نمی توان یکی از مهم ترین نشانه های کمبود تیامین در بدن دانست زیرا چنانچه گفتیم خستگی به عوامل مختلفی مرتبط است.

ویتامین ب مجموعه ­ای از 8 ماده­ مغذی است که هرکدام وظیفه ­ی خاصی در حفظ سلامت بدن ایفا می­کنند. ویتامین B به­ خصوص در حفظ سلامت سلول و بالا نگه داشتن انرژی موثر است. علائم کمبود ویتامین B بسته به این­که در کدام یک از انواع آن دچار کمبود هستید متغیر است. بعضی غذاها سرشار از انواع ویتامین ب و بعضی فقط حاوی نوع خاصی از آن هستند. مصرف رژیم غذایی متعادل کلید دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن است. در این مقاله خلاصه ­ای از شایع­ترین انواع ویتامین ب، شامل دلیل نیاز بدن به این مواد مغذی، علائم کمبود و غذاهای حاوی آن آمده است.

همچنین ممکن است جوش­ های پوستی هم تشکیل شود. پزشک برای درمان کمبود ویتامین ب به شما پیشنهاد می­ دهد از مکمل استفاده کنید یا مصرف بعضی غذاهای سرشار از ویتامین ب را بالا ببرید. خلاصه احتمال کمبود ویتامین ب در افراد مسن، زنان باردار و افراد دچار بیماری­ های خاص بیشتر است. ویتامین ب-12، که کوبالامین نیز نامیده می ­شود، به تنظیم سیستم عصبی کمک می­کند. همین­طور در رشد و تشکیل گلبول قرمز موثر است.

علائم کمبود ویتامین ب-12

ممکن است کمبود ویتامین ب-12 منجر به اختلال در سیستم عصبی و سیستم گردش خون شود. کمبود ویتامین ب-12 کم ­خونی مگالوبلاستیک را به دنبال دارد. وضعیتی که در آن مغز استخوان گلبول­ های قرمز بدشکل تولید می ­کند که وظیفه­ ی خود را به درستی انجام نمی­دهند. بیماری­ های روانی مانند زوال عقل، پارانویا، افسردگی و تغییر در رفتار می­ تواند درنتیجه­ ی کمبود ویتامین ب-12 رخ دهد. گاهی نمی­ توان آسیب عصبی را جبران کرد.

چه غذاهایی حاوی ویتامین ب-12 است؟

ویتامین ب-12 در گوشت و محصولات لبنی یافت می ­شود بنابراین افراد وگان در معرض خطر کمبود این ویتامین قرار دارند. با این حال، می ­توانند نیاز خود را به روش دیگر تامین کنند. ازجمله منابع گیاهی می­توان به لبنیات و تخم مرغ اشاره کرد. منابع وگان ویتامین ب-12 شامل غذاهای فراوری­ شده و مخمر غذایی می­ شود.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا