هنر و سینما

نقدها و نمرات فیلم لینگویی؛ داستانی زنانه از قلب آفریقا (جشنواره کن ۲۰۲۱)


“لینگی ، پیوندهای مقدس” جدیدترین فیلم محمد صالح هارون کارگردان چادی در مرحله رقابت در جشنواره بین المللی فیلم کن 2021 بود.

تا کنون ، بسیاری دیگر از فیلم های هارونی ، مانند “گریگریس” و “یک مرد فریاد زن” در جشنواره فیلم کن رقابت کرده اند. مرد جیغ کش در سال 2010 برنده جایزه جشنواره هیئت داوران شد. فیلم جدید آرون داستان زنی را روایت می کند که با دختر 15 ساله اش زندگی می کند. وقتی زنی متوجه می شود که دختر خردسالش باردار است و قصد سقط جنین را دارد ، شرایط بسیار پیچیده می شود زیرا سقط جنین در چاد ممنوع و از نظر قانونی ممنوع است.

منتقدان انگلیسی زبان فیلم آرون تکامل یافته اند و 90 درصد از 10 نقد جمع آوری شده در وب سایت راتناتومیتوس فیلم را رضایت بخش ارزیابی کرده اند. دیدگاه منتقدان بین المللی مجله فیلم اسکرین ، که هر ساله ارزیابی خود را از فیلم ها در مسابقه منتشر می کنند ، اما آنها در مورد فیلم چندان خوب نیستند و به فیلم 1.8 ستاره با 4 ستاره کلی دادند ؛ در این بخش ، یک فیلم 1 ستاره یک شاهکار ضعیف و یک فیلم 2 ستاره یک شاهکار متوسط ​​محسوب می شود.

در زیر گزیده ای از ایده ای است که در مورد فیلم Lingua نوشته شده است ، یک پیوند مقدس.

فیلم درباره زبان ، پیوند مقدس

تصویر صفحه – وندی کمک

آمنه ، مادر بیوه ای که در مرز چادمان ، پایتخت چاد زندگی می کند ، مجبور نیست سختی های حمایت از خود و دختر 15 ساله اش را تحمل کند ، بلکه باید با انگ و انگ برخورد کند. زیرا او مجرد است

در این داستان و مثل ساده ، وقتی این زن متوجه می شود که دختر خردسالش باردار است ، او را از موقعیتی خطرناک به سقوط ناامید کننده و خشونت آمیز هدایت می کند. موقعیتی که او را به یاد زندگی خودش به عنوان یک مادر مجرد می اندازد.

این هفتمین فیلم آرون ، شرکت کننده ثابت در جشنواره فیلم کن و برنده جایزه هیئت داوران 2010 برای مرد جیغ است. او همچنین برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم ونیز برای “فصل خشک” شد. در حالی که فیلم جدید آرون قدرتمند و از نظر اجتماعی جذاب است ، بعید است که پایان دو فیلم برنده جایزه دیگر یکسان باشد.

با توجه به داستان زندگی فیلم درباره زنان تحت سلطه نیروهای محافظه کار و سنت گرا ، به نظر می رسد فیلم شرایط سختی را برای ارتباط با مخاطبی فراتر از شرکت کنندگان در جشنواره تجربه کرده است.

با این حال ، فیلم لحظات بسیار جالب و آموزنده ای دارد که می توان گفت افتتاحیه این فیلم است.

تلگراف – تیم روبی

چاد سینما ندارد ، جایی که کار محمد صالح هارون در آن یک معجزه به نظر می رسد. این فیلم به صورت زیرزمینی در باشگاه های کشورش نمایش داده می شود و تماشاگران محدودی دارد.

لینگوای ، پیوندهای مقدس ، یکی از مدعیان شایسته رقابت امسال در کن است. نام فیلم Lingui است که از کلمه چاد برای ارتباط گرفته شده است. به طور کلی ، لینگی در مورد تاریخ زنان در شهر صحبت می کند و به صورت مفصل تری به رابطه مادر و دختر در این فیلم اشاره می کند.

قصه گویی زبانی آزادتر از همیشه است ، اما به نظر می رسد بینندگان بیشتر جذب غنای چشم در دنیای صنعت فیلم می شوند. کیفیت نور خورشید در دیوارهای ساحل و اتاق خواب تاریک تجربه ای را به ارمغان می آورد که با دید مخاطب در تضاد است.

آرون همچنین یک موسیقیدان خوب بود و هنگامی که مری در میان صداهای مختلف از موتور سواری تا ضرب و شتم از مرکز شهر فرار کرد ، غرق شد.

گاردین – پیتر بردشاو

در ویدئو ، ما می توانیم به مفهوم پیوند گروهی و افرادی که سعی در برقراری ارتباط دارند ، اشاره کنیم. اما چنین گروه ها و سازمان هایی گروه های مخفی زنان هستند که در واقع دور از چشم انداز نهادهای سنتی جامعه چاد ایجاد شده اند. از سوی دیگر ، ما همچنین شاهد حضور براهیم ، بهره بردار غیر رمانتیک اما مترقی آمینه هستیم که حلقه های مختلف فیلم را به هم متصل می کند: آیا این مرد راه آمینه و دخترش است؟ یا این یک پیوند نامقدس است که این مادر و دختر را به اسارت و بندگی باز می گرداند؟

بازیگران قوی و متمرکز هر دو بازیگر فیلم این درام را در موقعیت بسیار حساسی نگه می دارد. ما به طور کامل از خطرات و نحوه تلاش مادران و دختران برای زنده ماندن و در عین حال مبارزه با شرم ناشناخته آگاه هستیم. من نمی توانم با اطمینان بگویم که آرون خشونت وحشتناک در این وضعیت را به یک درام با تمام عواقب آن تبدیل کرد ، اما فیلم جدی بودن مطلق او و داستان آرام و بدون پیچیدگی را تأیید کرد.

روزنامه نگار هالیوودی – لوویا گیارکی

در پایان فیلم 2013 ، محمد صالح هارون ، گرگریس ، بازیگر اصلی و دوستانش برای فرار از خشم صادرکنندگان نفت به شهر گریختند. زنان روستا هنگامی که توسط قاچاقچیانی که قصد کشتن گریس را داشتند ، مشاهده شدند جان خود را نجات دادند. این زنان که به مناسک خود گره خورده اند ، قول می دهند اسرار خود را تا قبر نگه دارند.

این برای اولین بار است که یک زن چادی چنین نقشی را در یک فیلم بازی می کند. آنها دیگر نقشه های مکمل نیستند ، بلکه نیروهای جمعی هستند که قوانین خود را اداره می کنند و با دانش خود در هم آمیخته اند.

در حال حاضر جدیدترین فیلم آرون ، فیلم باشکوه و قدرتمند لینگوآ ، رابطه مقدس زمان را با فیلم قبلی او واضح تر از همیشه نشان می دهد. در واقع از جهاتی زنان این دو فیلم نوعی دیالوگ با یکدیگر ایجاد می کنند.

گویی فیلم بر اساس آخرین لحظات گریه او ساخته شده است و با استفاده از عمق پیوند بین زنان ، مادران و دختران ، خواهران ، دوستان و حتی غریبه ها ، نشان می دهد که او چه چیزی را دوست دارد. راههای حمایت از یکدیگر.

در این فیلم ، هارون ، مانند فیلم های دیگر ، رویکردی آرام و متفکرانه به روایت دارد. شهر و جهانش به تنهایی با مخاطب صحبت می کند. سکوت برشمرده داستان را پیش می برد و حالات چهره انگیزه های افراد را هنگامی که زبان قادر به بیان خود نیست نشان می دهد.

امتیاز جشنواره فیلم کن 2021

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا