لوازم خانگی

34 خاصیت خیار برای سلامتی بدن (و کاربردهای آن در خانه‌داری)


خیار اگرچه معمولا در دسته‌ی سبزیجات قرار می‌گیرد، اما در واقع میوه است. این میوه سرشار از مواد مغذی مختلف، همچنین ترکیبات گیاهی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که ممکن است در درمان و پیشگیری از بعضی بیماری‌ها مفید باشند. خیار کالری کم و آب و فیبر محلول زیادی دارد؛ به همین دلیل یک گزینه‌ی عالی برای کاهش وزن و آبرسانی به بدن محسوب می‌شود. جالب است بدانید که خیار در خانه‌داری هم کاربردهایی دارد.

در این مقاله از ای بی سی مگ قرار است اطلاعات زیادی را درباره‌ی خیار در اختیارتان قرار دهیم. ابتدا شما را با ارزش غذایی و خواص خیار برای سلامتی بدن، پوست، مو و خانه‌داری آشنا می‌کنیم. سپس عوارض جانبی و نحوه‌ی صحیح نگهداری آن را می‌گوییم. تا پایان مقاله در کنار ما باشید.

ارزش غذایی خیار

خیار کالری کمی دارد، اما حاوی مقدار زیادی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است‌. ارزش غذایی 300 گرم خیار خام با پوست در ادامه آورده شده است.

  • کالری: 45
  • چربی کل: 0 گرم
  • کربوهیدرات: 11 گرم
  • پروتئین: 2 گرم
  • فیبر: 2 گرم
  • ویتامین ث: 14 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
  • ویتامین کا: 62 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
  • منیزیم: 10 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
  • پتاسیم: 13 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
  • منگنز: 12 درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

خیار آب خیلی زیادی دارد؛ به طوریکه 96 درصد از آن را آب تشکیل می‌دهد. برای اینکه از مواد مغذی موجود در خیار بیشترین بهره را ببرید، باید آن را با پوست بخورید. پوست کندن خیار باعث کم شدن میزان فیبر و بعضی ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن می‌شود.

خواص خیار برای سلامتی بدن

خواص خیار برای سلامتی بیشتر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید. در ادامه خواص خیار برای سلامتی را معرفی می‌کنیم.

1. حاوی آنتی‌اکسیدان است

آنتی‌اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که اکسیداسیون را مسدود می‌کنند. جمع شدن رادیکال‌های آزاد در بدن می‌تواند منجر به ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن شود. در حقیقت استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد با سرطان‌ و بیماری‌های ریوی، قلبی و خودایمنی در ارتباط است‌. میوه‌ها و سبزیجات از جمله خیار غنی از آنتی‌اکسیدان‌های مفید هستند که ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های ذکر شده را کاهش دهند.

یک مطالعه به بررسی خواص آنتی‌اکسیدانی خیار پرداخت و به این نتیجه رسید که این میوه حاوی فلاونوئید و تانن است که دو گروه از ترکیباتی هستند که به‌طور ویژه به مسدود کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.

2. یبوست را بهبود می‌دهد

خیار اگر به‌طور منظم مصرف شود، می‌تواند به‌عنوان یک ملین اثربخش عمل کند. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، میزان کالری موجود در خیار بسیار کم است، اما فیبر آن حجم مدفوع را افزایش داده و مشکلاتی مثل یبوست را بهبود می‌بخشد.

3. کلیه‌ها را سالم نگه می‌دارد

آب خیار یک ادرارآور قوی است که به خارج کردن سموم از بدن کمک می‌کند. علاوه بر این فشاری که روی کلیه‌ها است را کم کرده و به حفظ سلامتی آن‌ها کمک می‌کند. به این منظور، روزی دو بار آب خیار را بنوشید.

4. به هضم غذا کمک می‌کند

خیار مقدار زیادی فیبر دارد که به هضم کمک می‌کند. خیار می‌تواند در درمان مشکلات گوارشی مثل سوزش سر معده و ورم معده اثرگذار باشد. برای اینکه هضم بهتری داشته باشید، خیار را در برنامه‌ی غذایی روزانه‌ی خود قرار دهید.

5‌. تعادل الکترولیت را حفظ می‌کند

خیار تعادل الکترولیت را حفظ می‌کند

خیار یکی از بهترین منابع پتاسیم به شمار می‌رود؛ به طوریکه هر 100 گرم از آن 136 میلی‌گرم پتاسیم دارد. پتاسیم در خون اثرات سدیم را خنثی کرده و به حفظ تعادل الکترولیت کمک می‌کند. علاوه بر این خیار در تنظیم فشار خون هم مفید است.

6. التهاب را کاهش می‌دهد

خیار از طریق جلوگیری از تولید ترکیبات التهابی، به کاهش سطح التهاب بدن کمک می‌کند. این میوه‌ حاوی ترکیبی به نام بتاکاروتن است که به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و در مبارزه با رادیکال‌های آزاد و کنترل آسیب ناشی از آن‌ها مفید است. علاوه بر این خیار سرشار از فلاونوئیدهایی است که در کاهش التهاب عالی عمل می‌کنند.

7. برای افراد مبتلا به دیابت مفید است

آب خیار حاوی هورمون‌هایی است که پانکراس برای تولید انسولین به آن‌ها نیاز دارد. خیار در درمان دیابت مؤثر است.

8. برای سلامت دندان‌ها مفید است

آب خیار می‌تواند بیماری‌های لثه را به‌طرز مؤثری درمان کند. خیار دندان‌ها و لثه‌ها را سالم نگه می‌دارد، چون بوی بد دهان را برطرف می‌کند. ترکیبات فیتوشیمیایی موجود در خیار باکتری‌های دهان را از بین می‌برند و از این طریق در رفع بوی بد دهان اثرگذار هستند. مصرف منظم خیار اسیدهای دهان را خنثی کرده و به ترشح بزاق کمک می‌کند.

9. به درمان مشکلات فشار خون کمک می‌کند

خیار به دلیل اینکه مقدار زیادی پتاسیم و آب دارد، به‌عنوان یک ادرارآور خفیف عمل کرده و فشار خون را تنظیم می‌کند. این میوه هم در درمان فشار خون بالا و هم در درمان فشار خون پایین مفید است.

10. بدن را سم‌زدایی می‌کند

تقریبا 96 درصد از خیار را آب تشکیل داده که بدن را آبرسانی کرده و سموم را از بدن بیرون می‌کند. آب زیاد موجود در خیار به‌عنوان پاک‌کننده‌ی بدن عمل کرده و مواد زائد و سموم را از بدن خارج می‌کند.

11. استخوان‌ها را تقویت می‌کند

ویتامین کا موجود در خیار نقش بسیار مهمی در تقویت استخوان‌ها دارد. علاوه بر این میزان بالای سیلیکای خیار از طریق تقویت بافت‌های ارتباطی به تقویت سلامت مفاصل کمک می‌کند.

12. آلزایمر را درمان می‌کند

درمان آلزایمر از خواص خیار

خیار حاوی نوعی فلاونوئید است که توانایی شناختی را بهبود می‌بخشد و از این طریق شروع بیماری آلزایمر را به تأخیر میندازد.

13. سلامت قلبی و عروقی را بهبود می‌بخشد

انجمن قلب آمریکا (AHA) عنوان می‌کند که فیبر می‌تواند به مدیریت کلسترول و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی کمک کند. یک فنجان (142 گرم) خیار با پوست حاوی 193 میلی‌گرم پتاسیم و 17 میلی‌گرم منیزیم است. توصیه می‌شود افراد با توجه به سن و جنسیت خود هر روز 4700 میلی‌گرم پتاسیم و 310 تا 410 میلی‌گرم منیزیم مصرف کنند. کاهش مصرف سدیم و افزایش پتاسیم مصرفی ممکن است به پیشگیری از فشار خون بالا کمک کند. کوکوربیتاسین موجود در خیار ممکن است از گرفتگی عروق یا تصلب شرایین جلوگیری می‌‌کند.

14. بینایی را تقویت می‌کند

اگر می‌خواهید بینایی خود را تقویت کنید، آب خیار بنوشید‌. بر اساس نتایج مطالعات مختلف ثابت شده که آب خیار یکی از اثرگذارترین ترکیبات طبیعی در این زمینه است.

15. خواب را بهبود می‌بخشد

آب خیار می‌تواند اعصاب را آرام کند و استرس و اضطراب را کاهش دهد. به همین دلیل به بهبود چرخه‌ی خواب کمک می‌کند.

16. سطح انرژی بدن را افزایش می‌دهد

آب خیار مواد مغذی مختلفی به بدن می‌دهد و منبع عالی ویتامین‌های ب محسوب می‌شود. کمبود ویتامین‌های ب معمولا خستگی، کج‌خلقی و تمرکز ضعیف را به دنبال دارد. نوشیدن آب خیار باعث می‌شود به اندازه‌ی کافی ویتامین‌های ب را دریافت کنید و سطح انرژیتان افزایش پیدا کند.

17. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

وقتی که صحبت از تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، بیشتر یاد پرتقال میفتیم، اما جالب است بدانید که آب خیار هم در این زمینه مفید است. با نوشیدن آب خیار مواد معدنی، هورمون‌ها و ترکیباتی را دریافت می‌کنید که همگی از بدن در برابر ابتلا به بیماری‌های مختلف محافظت می‌کنند‌. این نوشیدنی مفید سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است و از شما در برابر عفونت‌های فصلی حفاظت می‌کند.

18. با کرم‌های روده مبارزه می‌کند

خیار یک گزینه‌ی عالی و طبیعی برای رها شدن از کرم نواری روده محسوب می‌شود. خیار حاوی آنزیم‌هایی است که کرم‌های نواری را از بین می‌برند.

19. برای سیستم عصبی فوایدی دارد

خواص سیر برای سیستم عصبی

خیار حاوی مس است که به تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی کمک می‌کند که برای ارتباط درست در مغز ضروری هستند.

خواص خیار برای پوست

خواص خیار برای پوست به شرح زیر است.

20. پف زیر چشم را کنترل می‌کند

اسید اسکوربیک و اسید کافئیک موجود در خیار احتباس آب در بدن را کاهش می‌دهد و ورم و پف زیر چشم را کم می‌کند. خیار را حلقه‌ای خرد کنید و آن را برای مدتی در یخچال قرار دهید‌. سپس چشمانتان را ببندید و حلقه‌های خیار را روی چشم خود قرار دهید. این کار نه تنها پف چشم را کاهش می‌دهد، بلکه به ریلکس کردن شما هم کمک می‌کند.

21. به درمان آفتاب‌سوختگی کمک می‌کند

خیار یک ترکیب طبیعی و ملایم برای درمان آفتاب‌سوختگی محسوب می‌شود، چون گرما را از بدن خارج می‌کند. خیار را به‌صورت پوره در بیاورید. پوره‌ی خیار را با دقت روی ناحیه‌ی مدنظر قرار دهید و اجازه دهید تقریبا 30 دقیقه بماند.

22. پوست را جوان می‌کند

استفاده از ماسک خیار رنگ پوست را بهبود می‌بخشد و آن را درخشان می‌کند. علت این موضوع این است که خیار مقدار زیادی آب دارد و یک ماده‌ی قابض خفیف محسوب می‌شود. در ادامه طرز تهیه‌ی یک ماسک جوان‌کننده‌ی پوست با خیار را آموزش داده‌ایم.

مواد لازم

  • آب خیار
  • آب لیموترش

طرز تهیه

  1. آب خیار را با آب لیموترش مخلوط کنید. ترکیب ایجاد شده را روی صورتتان قرار دهید.
  2. اجازه دهید تقریبا 20 دقیقه روی پوست بماند. سپس صورت خود را بشویید و با حوله خشک کنید.

23. منافذ باز را درمان می‌کند

خیار می‌تواند گرما را جذب کرده و به کوچک کردن منافذ کمک کند. برای بهره‌گیری از این خاصیت خیار، از ماسک زیر استفاده کنید.

مواد لازم

  • آب خیار
  • سرکه‌ی سیب (اختیاری)
  • ژل آلوئه‌ورا (اختیاری)

طرز تهیه

  1. خیار را در مخلوط‌کن بریزید و از آب آن به‌عنوان تونر استفاده کنید.
  2. همچنین می‌توانید آن را با سرکه‌ی سیب و ژل آلوئه‌ورا مخلوط کنید تا اثربخشی آن بیشتر شود.

24. با سلولیت مبارزه می‌کند

آب خیار حاوی ترکیبات فیتوشیمیایی است که به تولید کلاژن کمک می‌کنند. کلاژن یک پروتئینِ فیبر مانند بوده که مسؤول خاصیت کشسانی پوست است و سلولیت را برطرف می‌کند. اگر دچار سلولیت هستید، از ترکیب زیر استفاده کنید.

مواد لازم

  • آب خیار
  • پودر قهوه
  • عسل خام

طرز تهیه

  1. پودر قهوه را با آب خیار و عسل خام مخلوط کنید تا یک خمیر غلیظ به دست بیاید.
  2. خمیر را روی ناحیه‌ی مدنظر قرار دهید و با یک پارچه آن را بپوشانید‌.
  3. اجازه دهید 30 دقیقه بماند‌. سپس آن را بشویید.

25. سیاهی دور چشم را کاهش می‌دهد

کاهش سیاهی دور چشم

آنتی‌اکسیدان‌ها و سیلیکای موجود در خیار می‌تواند به‌آرامی سیاهی دور چشم را برطرف کند. اگرچه خیار نمی‌تواند به‌طور دائمی سیاهی دور چشم را رفع کند، اما ظاهر آن را روشن‌تر می‌کند. برای کاهش سیاهی دور چشم اقدامات زیر را انجام دهید.

  1. دو تکه خیار را زیر چشم‌هایتان قرار دهید و بگذارید 20 دقیقه بماند‌.
  2. همچنین می‌توانید دو تکه پنبه را در آب خیار بزنید و روی چشم‌های خود قرار دهید‌.

26. چین‌وچروک دور چشم را کاهش می‌دهد

خیار یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی محسوب می‌شود. پوست اطراف چشم بسیار ظریف است. قرار دادن چند تکه خیار سرد دور چشم می‌تواند چشم‌ها و پوست اطراف آن را هیدراته کند. این موضوع می‌تواند خطوط ظریف و چروک اطراف چشم را کاهش دهد‌.

27. پوست را احیا می‌کند

ماسک خیار پوست را سفت می‌کند. یکی از مهم‌ترین خواص خیار برای پوست، کمک به احیا و جوان‌سازی پوست است. اگر دوست دارید پوستتان را احیا کنید، از ماسک زیر استفاده کنید.

مواد لازم

  • خیار: یک عدد
  • ماست یونانی: کمی بیشتر از یک قاشق غذاخوری
  • ژل آلوئه‌ورا: یک قاشق چای‌خوری
  • عسل: یک قاشق چای‌خوری
  • آب لیموترش: نصف قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. خیار را در مخلوط‌کن چند پالس بزنید تا تبدیل به پوره شود. ماست، ژل آلوئه‌ورا، عسل و آب لیموترش را به خیار اضافه کنید و مواد را یک پالس دیگر بزنید.
  2. یک لایه‌‌ی نازک از ماسک ایجاد شده را روی پوست‌ نم‌دار خود قرار دهید و بگذارید به مدت 20 دقیقه بماند‌.
  3. زمانی که ماسک خشک شد، پوستتان را با آب ولرم بشویید. سپس روی پوستتان آب خنک بپاشید تا منافذتان بسته شوند.

28. پوست را روشن می‌کند

خیار خاصیت سفیدکننده‌ دارد و پوست را روشن و شفاف می‌کند. برای جوان و درخشان کردن پوست، ماسک زیر را تهیه کنید.

مواد لازم

  • خیار رنده شده: یک عدد
  • پنبه: به مقدار لازم

طرز تهیه

  1. خیار را رنده کنید و آب آن را بگیرید.
  2. با پنبه خیار را روی پوست خود بمالید. اجازه دهید چند دقیقه بماند. سپس صورت خود را بشویید.

29. لکه‌ها را از بین می‌برد

می‌توانید از خیار رنده شده برای کاهش ظاهر لکه‌های پوستی خود استفاده کنید. این میوه خواص ضدالتهابی دارد و پوست را تسکین می‌دهد.

مواد لازم

  • آب خیار: به مقدار لازم
  • جو دوسر: یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. آب خیار و جو دوسر را با هم مخلوط کنید و آن را به مدت نیم ساعت کنار بگذارید.
  2. ماسک را روی صورت خود قرار دهید و بگذارید به مدت 20 دقیقه بماند.
  3. صورت خود را با آب ولرم بشویید و بعد روی صورتتان آب خنک بپاشید.

خواص خیار برای مو

در ادامه به فواید خیار برای مو اشاره می‌کنیم.

30. ریزش مو را کم می‌کند

کاهش ریزش مو از خواص خیار

خواص خیار برای مو به دلیل وجود سیلیکون، گوگرد، سدیم، فسفر و کلسیم در آن است که همگی جزء مواد مغذی لازم برای رشد مو محسوب می‌شوند. می‌توانید برای کنترل ریزش موی خود آب خیار بنوشید. همچنین می‌توانید آب خیار را روی موها و کف سر خود قرار دهید. اجازه دهید به مدت 60 دقیقه بماند. سپس موهایتان را با شامپو بشویید.

31. موها را درخشان می‌کند

خیار به دلیل دارا بودن سیلیکون موها را نرم و زیبا می‌کند. می‌توانید موهایتان را با آب خیار بشویید تا درخشان و ابریشمی شوند.

کاربرد خیار در خانه‌داری

در ادامه سه کاربرد خیار در خانه‌داری را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

32. لکه‌ها را از بین می‌برد

می‌توانید از خیار برای برطرف کردن لکه‌های سمج و تیرگی لوازم خانگی استیل استفاده کنید‌. فقط کافیست چند بار تکه‌ای از خیار را روی لکه‌ی مدنظر بکشید.

33. ظروف را براق می‌کند

مواد شیمیایی موجود در خیار می‌توانند در درخشان کردن ظروف مفید باشند.

34. آفت‌ها را کنترل می‌کند

مواد شیمیایی خیار بویی را از خود آزاد می‌کنند که با حشرات و آفت‌ها مبارزه می‌کند. به این منظور چند تکه خیار را در یک ظرف قرار دهید و ظرف را نزدیک باغچه‌ی خود بگذارید.

عوارض جانبی خیار

خیار ممکن است در بعضی از افراد منجر به عوارض جانبی ‌شود. به‌طور مثال ممکن است باعث خارش و التهاب شود. برای رفع این مشکل می‌توانید به جای خیار خام، خیار پخته بخورید. همچنین اگر در مصرف خیار زیاده‌روی کنید، ممکن است دچار مسمومیت یا کچلی شوید. علت این موضوع وجود بعضی مواد شیمیایی در این میوه است. در ادامه به بعضی از عوارض جانبی رایج مصرف خیار می‌پردازیم.

1‌. مشکلات گوارشی

بعضی از افراد در هضم خیار دچار مشکل می‌شوند. اگر بعد از خوردن خیار دچار مشکلات گوارشی شدید، با پزشک در این زمینه مشورت کنید.

2. آلرژی

بعضی از افراد گزارش کرده‌اند که بدنشان به خیار واکنش آلرژیک نشان می‌دهد. از جمله علائم آلرژی به خیار می‌توانیم کهیر، تورم و دشواری در تنفس را نام ببریم. اگر دچار دشواری در تنفس شدید، باید بلافاصله به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. آنافیلاکسی یک واکنش آلرژیک شدید است که می‌تواند کشنده باشد‌.

3. مسمومیت

کوکوربیتاسین برای بعضی از افراد سمی است. البته میزان این ترکیب در خیارهای امروزی به حدی نیست که باعث مسمومیت شود.

روش نگهداری از خیار

خیار را می‌توانید تقریبا تا یک هفته در یخچال نگه دارید. اگر پوست خیار را گرفته‌اید، می‌توانید آن را به یک ظرف درب‌دار منتقل کرده و در یخچال بگذارید. برای بهره‌گیری کامل از مواد مغذی خیار، آن را دو تا سه روز بعد از خرید مصرف کنید. خیار را نباید برای مدت طولانی در دمای اتاق قرار دهید، چون این کار خیار را پلاسیده می‌کند.

کلام آخر

خیار یک میوه‌ی سالم و مغذی است که می‌توانید آن را به‌راحتی در رژیم غذاییتان جای دهید. این میوه کالری کمی دارد، اما حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهمی است. علاوه بر این آب زیادی دارد. با خوردن خیار می‌توانید از خواص آن برای سلامتی بدن بهره‌مند شوید. از جمله خواص خیار می‌توانیم به بهبود هضم، درمان آلزایمر، تقویت استخوان‌ها، سم‌زدایی از بدن، حفظ سلامت دندان‌ها و… اشاره کنیم. خیار را در رژیم غذاییتان جای دهید تا از مواد مغذی و خواص آن بهره‌مند شوید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه‌ی رفع مسؤولیت ای بی سی مگ را بخوانید.

منبع: style craze, health line, medical news today,

.

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا