هنر و سینما

 ۱۱ فیلم درباره‌ی معلولیت که نگاه شما را به زندگی عوض می‌کنند


پارالمپیک در حال حاضر در توکیو ژاپن در حال برگزاری است. این مسابقات علاوه بر ایجاد رقابت ، نوعی ادای احترام به تلاش معلولان جسمی و روحی است که علیرغم محدودیت های خود ، راه خود را با امید ادامه داده اند و برخی از آنها افتخارات زیادی را برای کشورش به ارمغان آورده است. اگر به زندگی هریک از این معلولان نگاه کنیم ، فراز و نشیب های جالبی در مسیرهای مختلفی که آنها برای کسب قهرمانی جهان طی کرده اند خواهیم دید. نمی توان نقش سینما به عنوان ابزاری برای ارائه این داستانها را انکار کرد و در سینمای سراسر جهان کارهای زیادی روی زندگی قهرمانان دارای معلولیت جسمی انجام شده است. بسیاری از این فیلم ها همچنین در بسیج افراد دارای معلولیت نقش دارند. در ادامه مروری بر برخی از این آثار آمده است.

به کمپ کریپ: انقلابی برای معلولین

اردوگاه کرپ

  • کارگردان: روسون مارشال تاربر
  • بازیگران: جیمز لبرشت ، جوزف اوکانر
  • نتیجه: 2020

اولین فیلم موجود در لیست ما مستندی بود که توسط نیکول نیومن و جیمز لبریت کارگردانی شد ، توسط باراک و میشل اوباما تولید شد و جایزه اسکار را دریافت کرد. این در مورد کمپ جوند در سال 1950 بود. ناتوانی. اما کریپ کمپ همچنین با باورهای نادرست در مورد معلولان و آسیب پذیری اکثر این افراد معلول از سایر اردوگاه های کار اجباری با جامعه آمریکایی صحبت کرد. این فیلم تصویری واقع گرایانه و تاریخی از اردوگاه های معلولین و انگیزه های ذهنی و احساسی افراد حاضر در این مکان ها ارائه می دهد.

2. پیاده روی ، سبوس ، رودئو (پیاده روی کنید. سوار شوید. رودئو)

برو رادیو

  • کارگردان: کانر ایلین
  • بازیکنان: اسپنسر لاکی ، میسی پین
  • محصول: 2019

این فیلم به عنوان فیلمی طبقه بندی می شود که الهام بخش افراد دارای معلولیت است و می تواند بسیار موفق باشد. Road، Go، Bran، Rodeo بر اساس یک داستان واقعی در مورد زندگی قهرمان سوار امبرلر اسنایدر ساخته شده است. در سن 19 سالگی ، دختر بچه از بدو تولد تا به دنیا آمدن در یک تصادف رانندگی فلج شد و در عرض چند ثانیه از زندگی جان سپرد. اما با کمک متخصصان سلامت جسمی و روانی ، او می تواند با فلج دوپایی به سوار شدن ادامه دهد.

3. زنده

فقط

  • کارگردان: اندی سارکیس
  • بازیگران: اندرو گارفیلد ، کلر فوی
  • محصول: 2017

داستان بر اساس داستان زندگی رابین کاوندیش ، یکی از بزرگترین فعالان جهان است. این فیلم وضعیت ساختار معلولین در دهه 1950 و پس از آن را با ساختار بیوگرافی به تصویر می کشد و نقد می کند. رابین مردی 28 ساله است که تا زمان مرگ از بیماری فلج اطفال رنج می برد و از ناحیه گردن تا جوانی دارای معلولیت است. او در ابتدا با ناامیدی دست و پنجه نرم می کند ، اما سپس دوباره با کمک دوستان و همسرش زنده می ماند و با ساختن دستگاه اکسیژن روی ویلچر روی فرمان می ایستد. کاوندیش یکی از آخرین بازماندگان فلج اطفال پس از ریشه کنی این بیماری در جهان است. این فیلم همچنین با هم بنیانگذار پسرش ، جاناتان کاوندیش ، تهیه کننده معروف انگلیسی ساخته شده است.

4. من در مقابل شما هستم

من در مقابل شما هستم

  • داستان: تیا شاروک
  • بازیگران: امیلیا کلارک ، سام کلافلین
  • محصول: 2016

این فیلم بر اساس کتابی به همین نام نوشته جوجو مویس و کارگردانی تیا شوارک تهیه شده است و یکی از بزرگترین شاهکارهای عاشقانه هالیوود در یک دهه گذشته است که تنوع عشق و منطق را نشان می دهد. اما از آنجا که فیلم در نهایت منجر به مرگ فرد معلول در فیلم می شود ، نمی توان آن را یک فیلم الهام بخش دانست. پسری به نام ویل که سالها ورزشهای خطرناکی مانند صخره نوردی را دنبال می کرد ، دو سال فلج شد و احساس ناامیدی دیدگاه او را نسبت به زندگی تغییر داد. در همین حال ، ورود دختر پرستار باعث تغییر سریع در زندگی این پسر کوچک می شود. اما در نهایت ، ویل تصمیم خود را در مورد اتانازی یا مرگ تدریجی یک بیمار توسط پزشک انجام داد. امیلیا کلارک در فیلم “من قبل از تو” نقش لوئیزا را بازی می کند. ویل زن جوانی است که تمام تلاش خود را برای بازگرداندن زندگی انجام می دهد اما شکست می خورد.

5. اساس مراقبت

قوانین مراقبت

  • کارگردان: راب برنت
  • بازیگران: کریگ رابرتز ، پل راد
  • محصول: 2016

این فیلم نیز مانند گزینه قبلی حول محور رابطه پرستاران و بیماران دارای معلولیت می چرخد. قوانین مراقبت بر اساس کتابی به همین نام از جاناتان اوونسون است. در این فیلم ، نویسنده ای مجبور می شود از پسر کوچکی که به دلیل مشکل شخصی از زوال عقل رنج می برد مراقبت کند و باید زندگی خود را روی ویلچر بگذراند. نویسنده و پسر معلول سفرهای متفاوتی را برای کشف جاذبه های روش آمریکایی انجام دادند. یکی از ویژگی های این فیلم ارائه معلولیت ، بدون درمان زیاد و وادار کردن مخاطب به پذیرش این معلولیت به عنوان یک انسان عادی است.

6. نظریه همه چیز

نظریه همه چیز

  • کارگردان: جیمز مارش
  • بازیگران: ادی ردمین ، فیلیستین جونز
  • محصول: 2014

مهمترین فیلم این فهرست یکی از ماندگارترین تصاویر افراد موفق معلول در جهان است. نظریه همه چیز داستان زندگی استفان هاوکینگ ، مشهورترین فیزیکدان و فیزیکدان قرن است که در دوران تحصیل در دانشگاه کمبریج دچار یک اختلال عصبی نادر به نام ESL شد. اما استیون انگیزه و تلاش خود را برای کار بر روی نظریه و مطالعات خود رها نکرد و حتی اگر پزشکان به او گفته بودند که او فقط دو سال عمر می کند ، او 50 سال بعد زنده می ماند. نظریه همه چیز بر اساس کتاب سفر به بی نهایت: زندگی من با استفان نوشته جین وایلد هاوکینگ ، همسر اول فیزیک است. این فیلم در بسیاری از جشنواره های بین المللی جشن گرفته شده است.

7. دست نخوردها

گرفتار نشده

  • کارگردان: اولیویه ناکاشه ، اریک تولدانو
  • بازیگران: فرانسوا کلوزو ، عمر سی.
  • محصول: 2011

هفتمین فیلم فهرست ما یک کمدی از سینمای فرانسه است. فیلمی که در عوض به زندگی عاطفی و عاطفی یک فرد معلول می پردازد ، او را در موقعیت مضحکی قرار می دهد. “دست نیافتنی” نیز با داستان و درآمد خود به یکی از پرفروش ترین فیلم های سینمای فرانسه تبدیل شده است. این فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده و زندگی نویسنده ثروتمند و غیراخلاقی به نام فیلیپ را روایت می کند که بر اثر سقوط چتر نجات از گردن به پایین فلج شده است. فیلیپ مردی به نام دریس را برای مراقبت از خود استخدام می کند و داستان فیلم با ورود این مرد سیاه پوست که سابقه سرقت و زندان نیز دارد شروع می شود. فیلیپ که به دلیل رفتارهای غیرقابل تحمل اطراف خود را از دست داده است ، با دریس می آید و در راه در ماشین می خندد.

8. زنگ غواصی و پروانه

غواصی لباس و پروانه

  • کارگردان: ژولین اشنابل
  • بازیکن: متیو آمالریک
  • محصول: 2007

این فیلم یکی از محبوب ترین فیلم هایی است که در مورد معلولین ساخته شده است و در بسیاری از جشنواره های بین المللی نماینده سینمای فرانسه بوده است و جوایز متعددی در گلدن گلوب ، بفتا و کن دریافت کرده است. لباس “شیرجه و پروانه” ، مانند بسیاری از فیلم های فهرست ما ، بر اساس داستان زندگی یک فرد دارای معلولیت جسمی است. ژان دومینیک بابی روزنامه نگار فرانسوی و سردبیر سابق روزنامه Al. او بر اثر تصادف بیهوش شد و وقتی به هوش آمد ، مبتلا به سندرم قفل شدن تشخیص داده شد. این علامت باعث شد او به جز یک پلک زدن قادر به حرکت فیزیکی نباشد. بابی تجربه خود را در این کتاب از طریق تنها وسیله ارتباطی ، پلک هایش ، در کتابی به همین نام و با کمک پرستار و اطرافیانش نوشت. این کتاب اساس فیلم “کت و شلوار غواصی و پروانه ها” شد که در سال 2007 در فرانسه منتشر شد.

9. ری

ری

  • کارگردان: تیلور هکفورد
  • بازیکن: جیمی فاکس
  • محصول: 2004

یک پسر سیاه پوست به نام پدر در یک خانواده فقیر در مزرعه فلوریدا متولد شد. عدم مراقبت مناسب باعث می شود تا 7 سالگی به دلیل آب سیاه نبیند. اما علاقه و استعداد ری به موسیقی به او اجازه داد تا راه خود را به اوج افتخار ادامه دهد و به یکی از به یاد ماندنی ترین چهره های جاز و R&B آمریکا تبدیل شود. بیوگرافی پدر چارلز است که توسط فرانک سیناترا به عنوان “تنها متخصص واقعی در کار ما”. “پدر” بر اساس زندگی این نوازنده آمریکایی است که با دو چشم نابینا موسیقی ماندگار ساخت و در سراسر جهان مشهور شد. جیمی فاکس بازیگر مشهور هالیوود نیز برای بازی در نقش پدر برنده اسکار شد.

10. پای چپ من

پای چپ من

  • کارگردان: جیم شرایدن
  • بازیکن: دانیل دی لوئیس
  • محصول: 1989

این فیلم اقتباسی از کتابی به همین نام است که داستان کریستی براون ، نویسنده و نقاش ایرلندی در 50 سال زندگی خود را روایت می کند. کریستی در یک خانواده بزرگ متولد شد ، مبتلا به فلج مغزی بود و فقط می توانست پای چپ خود را حرکت دهد. پدر خانواده کریستی را بیرون می اندازد ، اما مادرش زندگی عاشقانه ای به او می بخشد و با قرار دادن مداد بین انگشت شست چپ و انگشت سبابه و دستانش به او کمک می کند تا نقشه ها و ابزارهای سرگرم کننده ای بسازد. “پای چپ من” فقط توسط کریستی براون نوشته شده است. چند سال پس از مرگ او ، جیم شریدان در نقش کریستی با جیم دلوئیس بازی کرد و فیلم مشهوری را با نقاش ایرلندی ساخت و برای آن اولین اسکار خود را برای کار هنری دلوئیس دریافت کرد.

به داستان تری فاکس

داستان تری فاکس

  • کارگردان: Ralph.L. توماس
  • بازیگران: اریک فرایر ، رابرت دووال
  • محصول: 1983

تری فاکس یکی از ویژگی های بارز کانادا است. مجسمه وی ، مردی که دولت و ملت به دلیل تلاش های مستمر در آموزش و آموزش مردم در مورد سرطان می شناسند ، در یکی از خیابان های اصلی شهر اتاوا کانادا نصب شد. تری ، که یکی از پاهای خود را به دلیل سرطان استخوان از دست داده بود ، از پای مصنوعی خود استفاده کرد تا از یکی از مناطق خود دور شود تا بتواند برای درمان بیماران سرطانی پول جمع آوری کند. فیلم “داستان تری فاکس” به گونه ای ساخته شد که این شکل را با مشارکت ایالات متحده و کانادا به جهان معرفی کرده و به جهان معرفی کند.

منبع: آنلاین عید پاک

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا