آشپزی

نکات مهم آشپزی

یکی از انواع آش های ایرانی، خوشمزه و مقوی است که طرفداران زیادی به ویژه در فصول سرد سال دارد؛ این آش را معمولا خانواده ها به عنوان یک وعده غذایی کامل و یا در دورهمی های خانوادگی و دوستانه به عنوان یک میان وعده یا عصرانه جانانه که مورد پسند اکثریت ایرانی ها است، میل می کنند. در این نوشتار با طرز تهیه آش جو سنتی ایرانی همراه شما هستیم.

یکی از عللی که آش جو را به یک غذای محبوب تبدیل کرده است، این است که این غذا بدون گوشت و مرغ طبخ می شود و افراد وگان و افرادی که به خوردن گوشت به هر دلیلی تمایل ندارند یا مراعات های غذایی خاصی دارند، بدون دغدغه و با لذت می توانند این غذای خوشمزه و پر از ارزش غذایی را میل کنند.

مقادیر مواد مورد نیاز
500 گرم سبزی آشی
1 پیمانه جو پوست کنده
1 پیمانه کشک
½ پیمانه عدس
1 پیمانه لوبیا چیتی
1 پیمانه نخود
½ پیمانه برنج نیم دانه
10 حبه سیر داغ
1 پیاز بزرگ پیاز داغ
1 قاشق غذاخوری نعنا داغ
به مقدار مورد نیاز نمک، فلفل و زدچوبه
به مقدار مورد نیاز روغن

بیشتر بدانید: جو؛ فوایدی که فکرش را هم نمی کنید

برای پخت باید سایز قابلمه ای که انتخاب می کنید بزرگ تر از میزان نهایی آش پخته شده شما باشد تا به راحتی بتوانید مواد آش را هم بزنید و به مشکلی برنخورید قابلمه را تا نصف آب کنید، جوها را داخل قابلمه می ریزید و بعد از نیم ساعت برنج های نیم دانه به جو اضافه می کنید. با حرارت متوسط شعله زیر قابلمه را روشن می کنید صبر می کنید تا جوها پخته شود و لعاب بیندازد.

در مرحلۀ بعد وقتی که برنج و جو پخته شد نخود و لوبیایی را که از قبل پخته شده است به این مخلوط اضافه کنید؛ در این مرحله چون مواد آش از جوش می افتد صبر کنید تا دوباره به جوش بیاید.

جو دو سر پرک فوری هاتی کارا - 200 گرم

پیاز داغ نگینی قمشه - 250 گرم 28 %

182,000

131,040 تومان

حالا پیاز را خلالی و نازک خرد کنید و توی ماهیتابه در حال حرارت دیدن تفت دهید تا پیازها به رنگ طلایی دربیاید.

در طرف دیگر تابه، سیرهایی را که خلالی و نازک خرد شده تفت دهید تا بوی خوش و عطر سیر به مشام برسد.

در این مرحله مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به مخلوط سیر و پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا عطر ادویه ها بلند شود.

سیر داغ قمشه -100 گرم 28 %

89,000

64,080 تومان

پس از یک ساعت که نخود و لوبیا و عدس را به برنج و جو اضافه کردید و با هم پخت، پیاز داغ و سیر داغ را به مواد اضافه کنید. مقداری از پیاز داغ و سیر داغ را برای تزئین غذا در هنگام سرو و میل کردن، کنار بگذارید.

30 دقیقه صبر کنید و سبزی آش خرد شده را به مواد آش اضاف کنید. توجه داشته باشید با زیاد شدن مواد و تبخیر آب باید حواس تان باشد که آش را هر چند دقیقه یک بار هم بزنید تا ته نگیرد. در همین حین نعنا خشک را با مقدار کمی روغن به مدت یک دقیقه تفت دهید.

در انتها زمانی که آش جو شما به غلظتی که دوست دارید رسید و همه مواد کاملا پخته شد، نعنا داغ و کشک را به محتویات قابلمه اضافه کنید و صبر کنید تا آش جو شما جا بیفتد.

آش جو شما حاضر است. درون ظرف دلخواه سرو کنید و با پیاز داغ، نعنا داغ و سیر داغ تزئین کنید. نوش جان!

خواص جو دوسر

نکات مهم آشپزی

برای پخت سریع تر و بهتر جو، می توانید سه ساعت قبل از پخت جوها را خیس کنید.

برای اینکه همۀ حبوبات بهتر پخته شوند و نفخ شان گرفته شود، بهتر است همه حبوبات را از شب قبل در آب، خیس کنید.

اگر با حرارت متوسط تا زمانی که آب داخل قابلمه هنگام پخت به نصف برسد هیچ قاشقی داخل آن برای هم زدن استفاده نکنید به هیچ وجه آش ته نمی گیرد.

برای اینکه هنگام پخت، آب لوبیا سیاه نشود، همچنین نفخ آن گرفته شود و زودتر بپزد، قبل از پخت از 12 الی 24 ساعت قبل لوبیاها را با آب گرم خیس کنید و آب آن چند بار را عوض کنید.

 

مجله خبری ای بی سی مگ

ای بی سی مگ یک وب سایت خبری و علمی در حوزه فیلم و سینما، تکنولوژی و لوازم خانگی با جدیدترین اخبارهای این حوزه می باشد. خوشحالیم بتوانیم مطالب مفیدی را برای شما ارائه دهیم.
دکمه بازگشت به بالا